یکشنبه , شهریور ۱۸ ۱۴۰۳
Breaking News

در گفتگو با دهیار و اعضای شورای روستای جور کویه خشکبیجار مطرح شد:تعامل، تجربه و دانش عامل اصلی موفقیت دهیاری و شورای اسلامی روستای جور کویه

اختصاصی رایان خبر،جورکویه یکی از روستاهای زیبای بخش خشکبیجار از توابع شهرستان رشت است که با ۲۷۶ خانوار ۷۰۰ نفر جمعیت دارد که ۲۰۰ نفر از آن شناور هستند این روستای زیبا در فاصله ۳۰کیلومتری مرکز استان گیلان قرار گرفته است.
مدیریت محلی این روستا را آقایان؛ هادی محمودی ،بازنشسته فرهنگی که تجربه شورایی در دوره‌های چهارم و پنجم را یدک می‌کشد ،رمضانعلی علیزاده در دوره های سوم و پنجم شورای اسلامی این روستا حضور داشته و بازنشسته فرهنگی میباشد، جعفرعلیزاده بازنشسته بانک ملت که به عنوان رئیس شورا اولین دوره شورا را در دوره پنجم شورای جورکویه تجربه میکند و مهندس یاسر رضانژاد با مدرک کارشناسی ارشد رشته آی تی با گرایش تجارت الکترونیک از سال ۹۷ به عنوان دهیار به روستای جورکویه خدمت می‌کند.
به نیابت از اعضای شورای اسلامی این روستا که از قبل از تعامل و همکاری بالایشان با همدیگر و با دهیار بسیار شنیده بودیم با مهندس یاسر رضانژاد، دهیار این روستا به گفت‌وگو نشستیم تا از روستای جورکویه بیشتر بدانیم.
وی ابتدا ضمن تشکر از حمایت و پشتیبانی از اعضای شورا از برنامه‌های دهیاری گفت: در دوره پنجم شورا با ترکیب تجربه ,تعامل و دانش دهیاری و شورای اسلامی روستای جور کویه به جهت پیشبرد اهداف توسعه ای روستا با همدلی و همراهی تیم خوبی شدند.


رضا نژاد با بیان اینکه دهیاری و شورای روستا ها بودجه محدودی دارند ،خاطرنشان کرد: برای برآورده کردن مطالبات به حق روستاییان با بودجه محدود دهیاری تعامل,
همدلی و مشارکت عمومی خیرین و مردم روستا از اهمیت بالایی برخوردار است که خوشبختانه در این روستا وجود دارد.
دهیار جورکویه سپس به عمده‌ترین اقدامات عمرانی انجام شده در این روستا در دوره پنجم شورا اشاره کرد و گفت: عمده‌ترین اقدامات عمرانی دهیاری و شورای اسلامی جورکویه را می توان به موارد زیر بیان داشت:تعریض کوچه های کد دار و اخذ قول از سوی بنیاد مسکن جهت آسفالت که هم اکنون در مرحله دریافت اعتبار است، نقشه برداری و جانمایی جهت احداث میدان در روستای جور کویه به سمت روستای شیشه گوراب که محل تلاقی سه روستای همجوار است، تبدیل کابل های برق از ۳ به ۴ و از ۴ به ۵ رشته جهت تقویت برق روستا که وجود ساخت و سازهای سال‌های اخیر دچار ضعف برق هستیم، نصب فیبر نوری جهت تقویت تلفن های ثابت و اینترنت از محل اعتبارات دهیاری و شورای اسلامی لایروبی ۸ کیلومتر ازکانال آب روستایی که چهار کیلومتر از آن انجام شده و مابقی آن نیز تا پایان سال انجام خواهد شد.
دهیار جورکویه خشکبیجار در ادامه شغل اصلی اهالی این روستا را کشاورزی عنوان کرد که در کنار برنجکاری به صنایع دستی، حصیربافی و دیگر مشاغل خانگی و پرورش آبزیان و تولید نان محلی تیان حلوا می‌گویند، اشتغال دارند.
یاسر رضا نژاد در ادامه این گفت‌وگو از وجود آب بندان ۱۴ هکتاری در این روستا خبر داد و گفت: در روستای جورکویه آب بندانی ۱۴ هکتاری وجود دارد که در سال ۸۹ سه هکتار از آن توسط دهیاری و شورای اسلامی روستا لایروبی و احیا گردید‌.
وی افزود؛ این آب بندان پتانسیل توسعه گردشگری، پرورش آبزیان همچون ماهیهای گرمابی را دارد و ما آمادگی اجرای توسعه گردشگری و اشتغال را در آن داریم اما عدم هماهنگی بین سازمانها همچون محیط زیست، منابع طبیعی و اداره آب منطقه‌ای مانع از اجرای این طرح می شود.
وی خاطر نشان کرد: هم اکنون بخش خصوصی این آب بندان را از اداره آب اجاره کرده و تولید پرورش ماهیان گرمابی مشغول است.
وی یاد آور شد: اگر این آب بندان در اختیار دهیاری و شورای اسلامی روستای جور کویه قرار گیرد، عایدات سرمایه‌گذاری در آن منجر به عمران و آبادانی بیشتر روستا می شود.
دهیار جورکویه سپس به بیان مشکلات روستا پرداخت و گفت: یکی از عمده‌ترین مشکلات روستای جورکویه و اکثر روستاهای بخش خشکبیجار( تعداد ۲۱ روستا از ۳۶ روستا) عدم دسترسی به آب شرب بهداشتی می باشد .
وی افزود: ۲۱ روستا در بخش خشکبیجار اصلاً زیرساخت‌های آبرسانی ندارند و دارای شبکه های آبرسانی نیستند.
رضا نژاد خاطرنشان کرد: جورکویه در مسیر خط لوله اصلی آب رسانی رشت به لنگرود قرار گرفته و هر روستایی که در مسیر این خط لوله باشد می‌تواند از آن تغذیه کند ولی متاسفانه چون روستاهای ما فاقد شبکه آبرسانی است نمی‌تواند از این نعمت بهره مند شوند .
وی یادآور شد: فاصله روستای جورکویه تا این خط لوله اصلی فقط یک کیلومتر است و از مسئولین انتظار داریم در خصوص استفاده ما از این خط لوله جهت تامین آب شرب دست ما را بگیرند.

دهیار جورکویه همچنین به وضعیت معابر و کوچه‌های این روستا اشاره نمود و گفت: در روستای جورکویه هشت و نیم کیلومتر کوچه داریم که یک و نیم کیلومتر از آن ۵ سال قبل آسفالت شده و هفت کیلومتر کوچه خاکی داریم و توان شن ریزی نداریم.
رضانژاد یکی از مطالبات دهیاری و شورای اسلامی و اهالی این روستا را تکمیل ساختمان نیمه کاره دهیاری عنوان کرد و گفت: به دلیل مشکلات مالی هنوز ساختمان دهیاری تکمیل نشده و از کتابخانه عمومی روستا که از بناهای قدیمی این روستا به شمار می‌رود و از سال ۵۸ تاسیس شده به عنوان دهیاری استفاده می‌کنیم.
وی همچنین از مدیریت بحران کرونا در سال جاری به خصوص در اوایل شیوع این ویروس در روستا خبر داد و گفت: در مقابله با شیوع ویروس کرونا با کمک اعضای محترم شورای اسلامی روستا, اهالی محترم, نیروی مقاومت بسیج و خیرین محترم اقداماتی از قبیل خرید و توزیع ماسک, مواد ضدعفونی کننده و معابر و اماکن عمومی را را در چند مرحله ضد عفونی کردیم ،همچنین اخیراً با همکاری نیروی مقاومت بسیج و مرکز بهداشت درروستا طرح غربالگری شهید سلیمانی انجام گرفت.
وی در خصوص طرح معیشتی گفت: در ردیف بودجه سالانه دهیاری و شورای اسلامی روستای جورکویه کمک به محرومین و اقشار ضعیف روستا مخصوصاً برای شب عید در نظر گرفته می‌شود و امسال نیز در شرایط سخت به وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا با کمک خیرین، بسیج، سپاه زیباکنار، دهیار و شورای اسلامی در چند مرحله کمک های معیشتی در میان اقشار آسیب پذیر روستا توزیع گردید.
رضا‌نژاد با بیان اینکه مطالبات و خواسته‌های به حق اهالی روستا زیاد است و بضاعت دهیاری و شورای اسلامی اندک گفت: از حمایت های مسئولین محترم به خصوص جناب آقای مهندس صفوی, بخشدار محترم خشکبیجار و اعضای محترم شورا که فرصت اخدمت کردن به اهالی خوب روستای جور کویه را به بنده داده‌اند و همواره حامی بنده بودند، قدردانی می نمایم.
وی افزود: از بخشدار محترم که همواره پیگیر حل مشکلات روستاهای خشکبیجار هستند، انتظار داریم برای آسفالت کوچه ها و اجرای شبکه آبرسانی روستایی جهت استفاده از آب شرب خط لوله رشت به لنگرود دست ما را بگیرند.
وی در پایان خاطرنشان کرد:دهیاری و شورای اسلامی روستای جورکویه پیگیر تسطیح اراضی زمین‌های روستایی است که انشالله با هماهنگی های به عمل آمده صورت گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دهیاری و شورای اسلامی روستای جورکویه پیگیر تسطیح اراضی زمین‌های روستا است که انشاءالله با هماهنگی‌های به عمل آمده انجام شود.
دهیار جور کویه خشکبیجار همچنین از صدور بیش از ۸۰ درصد سند روستایی برای واحدهای مسکونی و زمین‌های کشاورزی روستا خبر داد که به اهالی تحویل داده شده و فقط ۲۰ درصد از آنها باقی مانده است.
گزارش: فرداد همت زاده

Check Also

فرماندار شهرستان لنگرود در نشست مجمع مشورتی شهرداران و روسای شورای های اسلامی شهرهای مراکز شهرستان های گیلان:تاثیرگذاری لنگرود در مباحث سیاسی و اقتصادی/ نقش تاثیرگذار مجمع مشورتی شهرداران و روسای شوراها در چله تمدن سازی

به گزارش پس از باران فرماندار شهرستان لنگرود گفت: در چله تمدن سازی قرار داریم …