یکشنبه , شهریور ۱۸ ۱۴۰۳
Breaking News

مهارتها حلقه مفقوده زندگی کودکان و نوجوانان امروز

در گفتگو بامربی مسئول مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مجتمع رشت مطرح شد: والدین فرزندانشان را با کانون بیشتر آشنا کنند/مهارت ها حلقه مفقوده کودکان و نوجوانان امروز

پس از باران: زهرا رگان/ زمان کودکی های ما که امکانات اینترنتی و بازیهای رایانه‌ای امروز رایج نبود یا پای قصه های شیرین مادربزرگ ها و پدر بزرگ ها می‌نشستیم یااز رادیو، قصه های شبانه و شب بخیر کوچولو گوش میکردیم آن زمان مثل امروز نبود که خیلی راحت اطلاعات در اختیارت قرار بگیرد .

همه چیز کتاب بود و کتاب بود وکتاب… و یه جای دنج و دوست‌داشتنی که اغلب با کتاب و قصه و بازی آشنا می‌شدیم، آن جا کانون بود ؛کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان, ما در کانون یاد می‌گرفتیم چگونه داستان بخوانیم ، چگونه بنویسیم و شعرو قصه بگوییم امروز که کودکانمان در دنیای مجازی غرق شده اند ،شاید هرگز لذت قصه های مادر بزرگ و پدربزرگ یا مربیان کانون رادرک نکنند ولی چه باید کرد؟ آیا نسل جدید که آینده ساز کشورند نباید از میراث کهن و ماندگارشان که فرهنگ و ادب و هنر است بدانند و بخوانند و بنویسند ؟ با مشاهیر کشورشان بیشتر آشنا شوند؟ آیا امروز هم کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوانان به همان اندازه ای که برای نسل ما مهم و تاثیر گذار بود برای کودکان امروز هم مهم و جذاب است ؟ خانواده های امروز تا چه اندازه به کانون اعتقاد دارند ؟ اینها سوالاتی بودند که مدتی ذهن کنجکاوم را قلقلک میداد خصوصا وقتی خودم هم بعنوان یک کنشگر اجتماعی و رسانه ای و فرهنگی دغدغه فرهنگ و ادب و هنر سرزمینم را دارم و هم بعنوان مادری که میخواهد تنها فرزندش ، میراث اجدادش را بشناسد و از چشمه جوشان ادب و هنر سرزمین مادری اش سیراب شود، مرا دغدغه مند تر میکرد اینکه دنبال جایی و راهی باشم تا فرزندم در دنیای مجازی امروز کمتر غرق شود. یک روز اورا با شاهنامه آشنایش میکنم روز دیگر اورا به موزه میراث فرهنگی شهر می‌برم ‌ یک بار پای خوانش اشعار پند آموز سعدی می‌نشیند و هر وقت هم شعری می‌سرایم اول برای پسرم می‌خوانم تا روحش کمتر در دنیای خشن و ماشینی امروز آسیب ببیند . یکی از این روزها هم دستش را گرفتم و بردم تا با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کلاس های مختلفش آشنا شود.

هفته کودک را پشت سر گذاشتیم و مناسب دیدم تا پای صحبت شراره مسچیان، مربی مسئول مرکز کانون فکری کودکان و نوجوانان مجتمع رشت بنشینم تا شاید دغدغه هایم کمی التبام یاید و کانون را توسط رسانه ام بیشتر معرفی کنم.

کار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرورش استعدادها ها و رشد فکری کودکان و نوجوانان است

وی که ۲۴ سال تجربه و دانش را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان رشت با خود یدک می‌کشد در آغاز این گفت و گوی صمیمانه کار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و هدفش را پرورش ذهن و فکر واستعدادبچه‌ها عنوان کرد ،اینکه کانون با آموزش غیر مستقیم سعی دارد به اهداف خود برسد و دربخشهای مختلف فرهنگی، هنری ادبی و علمی فعالیت می‌کند و آموزش می‌دهد.وی اضافه کرد: هدف از ایجاد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرورش استعدادها و رشد فکری کودکان و نوجوانان به صورت غیر مستقیم است.

مسچیان با بیان اینکه مرکز مجتمع رشت یکی از ۴ شعبه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رشت است،خاطرنشان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از گروه سنی پایان ۴ سال تا ۱۷ سال را تحت پوشش خود قرارمی دهد.وی در ادامه به برخی از فعالیت‌ها ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد.

فعالیت های کتاب محورفعالیت اصلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان:

عمده‌ترین فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به گفته خانم مسچیان کتابخوانی وفعالیتهای کتاب محوراست و که بیشتر فعالیت‌های کتابخوانی شعرخوانی ، نقد وبررسی کتاب وامانت کتاب و… را در بر می‌گیرد.

مربی- مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکزمجتمع رشت با بیان اینکه تمام فعالیت‌های کانون در بطن کتابخوانی قرار دارد ، تصریح کرد؛ بخش فرهنگی شامل ۸ فعالیت اصلی است : کتابخوانی ,قصه‌گویی, معرفی وبحث ونقد کتاب‌, معرفی مفاخر و مشاغل سرزمین وقایع ،فعالیت‌های اسلامی ،نمایش و نقد فیلم،نشریه نگاری است که جز فعالیت‌های عمومی کانون به شمار می رود و به صورت رایگان برای کودکان ونوجوانان انجام می‌شود. که اعصاء باعضویت درکانون واستفاده ازفعالیتها می توانند کتاب‌های کانون را برای مطالعه به امانت نیز ببرند .

وی با بیان اینکه مرکز مجتمع فرهنگی رشت کلا ۹۷۴ عضو دارد گفت: امسال ازنیمه اول سال تاکنون ۲۶۶ عضو جدید به این مرکز اضافه شده است.شراره مسچیان در خصوص فعالیت‌های هنری این مرکز نیز گفت: فعالیت های هنری کانون فکری کودکان و نوجوانان بیشتر نقاشی و طراحی خوشنویسی ،سفالگری بازیگری و… را شامل می‌شود، همچنین برخی از فعالیت‌های علمی کانون عبارت است از ؛مثل نجوم ،رباتیک چرتکه (محاسبه ذهنی ) وی افزود: در طول سال این کلاس‌ها به صورت مستمر برگزار می‌گردد اما در زمان بازگشایی مدارس کمتر مورد استقبال دانش آموزان قرار می‌گیرد در حالیکه در فصل تابستان به دلیل اوقات فراغت کودکان و نوجوانان از استقبال بیشتری برخوردار است.

افتخارات کانون:

مسئول و مربی مرکز مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رشت در ادامه از افتخارات این کانون سخن گفت و افزود: کانون فکری کودکان و نوجوانان هر ساله مسابقات زیادی در مقاطع استانی و کشوری در بخش‌های مختلف فرهنگی هنری ادبی و.. از جمله؛ (قصه‌گویی ،نقاشی، کتابخوانی و…)برگزار می نماید.

فراخوان بیست و پنجمین جشنواره قصه گویی

جدیدترین رویداد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان:وی بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی را مسابقه پیش رو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان کرد که فراخوان شرکت در آن تا ۱۰ آبان ودربرخی قسمتها تا اخرآبان تمدید شده است و علاقمندان می‌توانند قصه‌های خود را با مراجعه به سایت kanoonfest.ir بارگذاری نمایند.

از خانم مسچیان در خصوص تعامل ادارات با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سوال کردیم اینکه ادارات مختلف برای فرهنگ سازی چقدر از کانون فکری کودکان و نوجوانان کمک می گیرند؟ که وی از وجود تفاهم‌نامه های همکاری فی مابین ادارات مختلف با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد و گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ادارات مختلف طبق قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی که دارد برنامه های آموزشی فرهنگی مختلفی برگزار می‌کند بطور مثال درهفته ملی کودک مرکزمجتمع کارگاه اموزشی برای کودکان مدارس باعنوان “کودکان همیار طبیعت” را با دعوت ازکارشناس محیط زیست با روش آموزشی بازی، قصه گویی،پخش فیلمهای آموزشی وهدفمند باموضوع بازیافت و پسماندبرگزار کرد.

وی یادآور شد: از آنجایی که بیشتر با کودکان سر و کار داریم بنابراین موضوعات مختلف اجتماعی با روش‌های غیر مستقیم آموزش داده می‌شود به عنوان نمونه فرهنگ تفکیک زباله از مبدا با همکاری محیط زیست یا شهرداری انجام می گیرد.

تعامل با آموزش و پرورش:

مربی مسئول مرکز مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رشت با بیان اینکه آموزش و پرورش همکاری وتعامل خوبی با کانون فکری کودکان و نوجوان دارد اظهار داشت: این همکاری در نیمه دوم سال با اجرای « طرح کانون- مدرسه» پر رنگ تر است.

وی افزود: در این طرح به صورت غیر مستقیم موضوعات روز جامعه که کودکان با آن مواجه هستند بیان میشود . یاباتوجه به کتاب‌ها وموصوعات درسی باآنها به صورت غیرمستقیم وهدفمندبه انها اموزش داده می شود.

مسچیان یکی از موضوعات طرح « کانون- مدرسه» را در سال گذشته آموزش پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی واستفاده درست ازفصاهای مجازی واینترنت نام برد که با روش‌های عیرمستقیم کتابخوانی ، قصه‌گویی و پخش فیلم وکاردستی عنوان کرد که بسیار سودمند بوده است ودرپایان نمایشگاهی ازدستاوردهای طرح کانون بادعوت از دانش آموزان و معلمان ومدیران ومسئولین آموزش وپرورش برگزارشد.

طرح کانون-مدرسه:

وی ادامه اجرای طرح « کانون – مدرسه » در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: طرح کانون مدرسه امسال هم ادامه خواهد داشت و با همکاری و جلسات که اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با اداره کل آموزش و پرورش گیلان داشته و جلساتی که مرکز با مدیران مدارس گذاشته می‌شود و این کلاس‌ها هفته ۲ روز در داخل کانون برگزار می‌گردد.

برگزاری کارگاه دوره ای « حال خوش زندگی»

وی همچنین از برگزاری کارگاه دیگری تحت عنوان « حال خوش زندگی » سخن گفت و افزود: «حال خوش زندگی» عنوان دیگری است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور مربیان متخصص برگزار می‌کند و بیشتر در حوزه نوجوانان است و مختص سنین ۱۲ سال به بالا می‌باشد.

مسچیان خاطر نشان کرد: شرکت در اینگونه کلاس ها و کارگاه هاجرأتمندی را در نوجوانان تقویت می‌کند سبب افزایش اعتماد به نفس آنها می‌شود و مهارت نه گفتن را به آنها آموزش می‌دهد.

متاسفانه والدین محترم استقبال چندانی از این نوع کارگاههاندارند و این در حالیست که با توجه به موقعیت و شرایط زندگی نوجوانان امروز مهارتهای زندگی بسیار مهم و اساسی است.

عملکرد تابستان ۱۴۰۲

مسچیان در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه مرکز مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رشت دارای سه نیروی ثابت مربی فرهنگی مربیان هنری و ادبی است برخی مربیان هم بهدصورت حق التدریس درکانون همکاری می کنند.

وی افزود: مرکز مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رشت خوشبختانه امسال نیز سال خوبی هم ازنطرکیفی وهم کمی داشته است .

عدم آشنایی والدین با کانون فکری کودکان و نوجوانان:

از خانم مسچیان سوال کردیم با توجه به اینکه شما سالیان زیادی است که با کودکان سر و کاردارید از نظر شما چگونه می‌توانیم اولیا را با کانون فکری کودکان و نوجوانان آشتی دهیم و چه توصیه‌ای به اولیا دارید؟ گفت: عدم آشنایی اولیاء با کانون حلقه مفقوده‌ای است که متاسفانه وجود دارد از طرفی امکانات کانون بسیار کم است از نظر تجهیزات و منابع کانون‌ باید تااندازه ای غنی شود که بتواند نیازها وخواسته های کودکان ونوجوانان امروز را ارضاء نماید.

وی سپس از آسیب‌های بازی‌های فضای مجازی سخن گفت و با بیان اینکه مگر چقدر خانواده‌ها از سیاست‌های پشت پرده این نوع بازی‌ها واقفند به خانواده‌ها پیشنهاد داد تا فرزندانشان را با کانون بیشتر آشنا کنند و بعد از آشنایی هم همچنان فعالیتشان را با کانون ادامه دهند.

افتخارات کانون:

مسچیان در ادامه افتخارات این مرکز را در سالهای اخیر برشمرد و گفت: مرکز مجتمع کانون پرورش ذ فکری کودکان و نوجوان رشت افتخار آفرینی مثل «یکتا رحمتی» دارد کودکی که همیشه در زمینه‌های ادبی، هنری مقام داشته در زمینه قصه‌گویی و داستان نویسی بارها برگزیده استانی و کشوری شده است در مسابقات عکاسی مقام آورده است و یا« ایلیا صفدری» نوجوانی که از کودکی در کلاس‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رشد و نمو پیدا کرده وهرساله درمسابقات سراسری واستانی برگزیده خواهدشد.کشوری می‌شود.

وی افزود: او از ۱۰ سالگی به کانون آمده و امروز شعرهایش درکتابها ومجلات متعدد چاپ شده « پرینازغفارنژاد » نوجوان دیگریست که در تئاتر و عروسک سازی و کتابسازی مقام آورده است.

مسچیان توصیه کرد: اولیا بایدفرزندانشان را با کانون آشنا کنند مطمئن باشند که کتاب‌های کانون مهارت‌های زندگی را با خود همراه دارد و کاملاً هدفمند است کودک و نوجوان در کانون فعالیت‌های گروهی را یاد می‌گیرد ،فن بیانش واعتماد نفس درانها تقویت می‌شود،نوع برخورد با دوستان و همسن و سالان خود را می‌آموزد.

مهارت‌های زندگی حلقه مفقوده دنیای کودکان و نوجوانان امروز:

وی با بیان اینکه مهارت‌های زندگی حلقه مفقوده فرزندان امروزمان است از برگزاری کلاس های ترم پاییز خبر داد و گفت: کلاس هایی که در حال حاضر درترم پاییز درکانون مجتمع برگزار می‌شود کلاس‌های هنری شامل؛ نقاشی, طراحی ,سفالگری, خوشنویسی, خط تحریری, تئاتر، نمایش عروسکی و بازیگری وکاردستی است.

به گفته وی کارگاههای علمی هم عبارتند از؛ رباتیک یوسی مس(محاسبه ذهنی با چرتکه) ،شطرنج، فن بیان و سخنوری، رایانه(برنامه نویسی ،پایتون، اسکرچ )

مسچیان اضافه کرد: کارگاههای فرهنگی نیز برای کودکان و نوجوانان برگزار می شو وی همچنین از برگزاری کارگاهها برای گروه سنی نوباوه ۴تا۶ سال خبر داد که شامل نقاشی، سفال، خلاقیت، شعر و قصه و موسیقی «بلز» است و کودکان دبستانی« فلوت» آموزش داده میشود

با قصه لبخند بزنیم

.مربی مسئول مرکز مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رشت تازه‌ترین رویداد کانون فکری کودکان و نوجوانان را برگزاری بیست و پنجمین جشنواره قصه‌گویی با عنوان « با قصه لبخند بسازیم » نام برد که شرکت در آن برای عموم آزاد است و افراد از سن زیر دبستان تا بزرگسال ( مادربزرگ و پدربزرگ) را در بر می‌گیرد ،در بخش های ملی که کودکان بالای ۱۲ سال می‌توانند شرکت کنند ، بخش آیینی و سنتی که به قصه‌های شاهنامه و قصه‌های آیینی می پردازدو بخش زبان اشاره و قصه‌گویی ۹۰ ثانیه که تمام سنین را شامل می‌شود .

شراره مسچیان محورهای این جشنواره را قصه‌های قرآنی ،دینی مذهبی ،روایت‌ها مثل؛ روایت اراده و روایت کارآفرینان و صاحبان عرصه کار و تلاش، روایت نامداران ، اسطوره‌ها و قصه‌های آزاد عنوان کرد.

امید است فرزندانمان برای برای آمادگی با جهان واقعی با داستان های واقعی و موضوعات واقعی زندگی و دنیا روبرو کنیم اگرچه نمیتوان دنیای مجازی امروز را انگار کرد اما با مدیریت درست میتوان آن را در خدمت گرفت و آنگونه که باید در خدمت پرورش نسل آینده قرار داد و در این راه هم جامعه مسوول است هم خانواده و هم دولت و سیاست گذران کشور

Check Also

فرماندار شهرستان لنگرود در نشست مجمع مشورتی شهرداران و روسای شورای های اسلامی شهرهای مراکز شهرستان های گیلان:تاثیرگذاری لنگرود در مباحث سیاسی و اقتصادی/ نقش تاثیرگذار مجمع مشورتی شهرداران و روسای شوراها در چله تمدن سازی

به گزارش پس از باران فرماندار شهرستان لنگرود گفت: در چله تمدن سازی قرار داریم …