یکشنبه , شهریور ۱۸ ۱۴۰۳
Breaking News

مازیار علیپور خبر داد:افتتاح ۴۱ پروژه آب و فاضلاب و ۴ پروژه شاخص با اعتبار ۱۵۵ میلیارد تومان در دهه فجر

گزارش: زهرا رگان/مدیرعامل و رئیس هئیت مدیره شرکت آب و فاضلاب گیلان در نشست خبری و کارگاه آموزشی مدیریت مصرف که پیش از ظهر امروز دوشنبه دهم بهمن در محل تصفیه خانه بزرگ آب گیلان با خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد از افتتاح۱ ۴ پروژه عمرانی آبفا در دهه فجر امسال با اعتباری بالغ بر ۱۵۵ میلبارد تومان خبر داد و گفت : تعداد ۴ پروژه شاخص هستند که با هزینه ای بالغ بر ۸۱ میلیارد تومان به بهره برداری می رسد.

مهندس مازیار علیپور با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب گیلان در ۵۳ شهر و ۱۷۳۳ روستا خدمات رسانی می کند، اظهار داشت: ۹۹ و ۹۶ صدم درصد شهرنشینان و ۸۳ و ۶۶ صدم درصد روستائیان از خدمات آب و فاضلاب گیلان بهره مندند.

مدیرعامل شرکت آبفای گیلان سپس از فعالیت ۱۳ تصفیه خانه آب و ۱۲ تصفیه خانه فاصلاب در گیلان خبر داد و افزود: گیلان از ۲۹ هزار و ۳۰۰ کیلومتر طول خط انتقال آب و ۲ هزار و ۶۱۸ کیلومتر طول خط انتقال فاضلاب برخوردار است.

علیپور افزود: در سال مالی ۹۹تا شهریور ۱۴۰۰ دویست و سی و شش میلیارد تومان برای اجرای طرحهای اب و فاضلاب گیلان مصوب شده است که تا امروز ۳۷۰ درصد از این اعتبارات محقق شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال مالی جدیدیک هزار و ۹۲۱ میلیارد تومان برای اجرای طرح های شرکت آب و فاضلاب گیلان مصوب شده است گفت؛ برای سال جدید ۳۷۸ پروژه پیش بینی شده است.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب استان همچنین سهم استان گیلان را در اجرای طرح بزرگ محرومیت زدایی روستایی برای ۷۱۱ روستا در فاز اول عنوان کرد و افزود: برای اجرای این طرح در ۱۳ شهرستان اعتباری بالغ ۱۷۲۸ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وی سپس از ۸۵ روستا در ۱۲ شهرستان استان خبر داد که فاقد آب شرب بهداشتی هستند.

مازیار علیپور در خصوص پروژه مذکور خاطرنشان کرد: پس از انعقاد قرارداد محرومیت زدایی روستایی در سال ۱۴۰۰ بنا به دستور وزیر محترم وبا همکاری فرمانداران و بخشداران استان اقدام به شناسایی ۸۹۰ روستای فاقد آب آشامیدنی سالم و بهداشتی کردیم.

وی یادآور: با توجه به اینکه زمان اجرای فاز اول ۳۰ ماه است پس از انعقاد قرارداد وزارت نیرو با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) سپاه پاسداران از ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ فاز اول آغاز شده است و تا امروز شاهد پیشرفت فیزیکی بیش از ۲۴ درصدی پروژه با ۳۵ جبهه کاری فعال هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان در ادامه سخنان خود به فاز دوم پروژه محرومیت زدایی روستایی در ۸۹۰ روستا خبر داد و گفت: با توجه به اجرای ۷ پروژه از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری به گیلان ، ۶۷ میلیارد تومان بابت فاضلاب شهر رشت ، ۴۲ میلیارد تومان سهم فاصلاب انزلی ، ۲۴ میلیارد تومان فاضلاب برای شهر آستارا ، ۲۱ میلیارد تومان دلرای ساماندهی فاضلاب شهر صومعه سرا، بیش از ۱۲ میلیارد تومان مربوط به فاضلاب مسکن مهر رشت، ۴۳ میلیارد تومان برای ساماندهی فاضلاب شهر رشت، انزلی و خمام و ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای فاضلاب شهر رشت هزینه شده است.

وی در خصوص ساماندهی و توسعه فاضلاب شهر رشت گفت: پس از بازدید ریاست محترم جمهور و همراهان ایشان از رودخانه های گوهررود و زرجوب علاوه بر استفاده از اعتبارات دولتی ، از محل تهاتر نفت هم برای ساماندهی فاضلاب شهر رشت اعتبار تعریف شده است.

مازیار علیپور با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با قرارگاه خاتم الانبیا در راستای ساماندهی فاضلاب گیلان از اجرا و بهره برداری کامل پروژه فاضلاب شهری در ۱۱ شهر استان گیلان طبق انعفاد تفاهم نامه با قرارگاه خاتم الانبیا در طول ۵ سال خبر داد.وی آلاینده های تالاب بین‌المللی انزلی را سرریز شدن بخشی از فاصلاب رشت ، انزلی و صومعه سرا عنوان کرد.

مدیرعامل فاضلاب گیلان با بیان اینکه توجه به فاصلاب ۴ شهر یاد شده در کاهش میزان آلودگی تالاب انزلی بسیار اهمیت دارد ،گفت: جهت ساماندهی فاصلاب انزلی حدود ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است که در قالب تفاهم نامه قرارگاه خاتم الانبیا تعریف شده است.

وی در ادامه به کیفیت آب شرب اشاره نمود و گفت: تصفیه خانه رشت در هر فاز ۳ هزار لیتر در ثانیه را تصفیه می کند و حدود ۷۵ درصد جمعیت گیلان از این آب استفاده می کنند.

علیپور با بیان اینکه در گیلان و در سایر استانهای کشور متاسفانه تنها یک شبکه، عملیات انتقال آب را برعهده دارند، گفت: از این اب علاوه بر آشانیدن برای نظافت، شستشوی ماشین و دیگر مصارف غیر ضروری هم استفاده می شود.وی سپس به قدمت شبکه های آب شهرهای گیلان اشاره کرد که به بیش از ۴۰ سال است می‌رسد .

علیپور در این خصوص خاطر نشان کرد: این شرکت یا شناسایی لوله های قدیمی اقدام به تعویض لوله با کیفیت بالا و جدید می کند و با توجه به محدودیت اعتبارات تعویض قدیمی ترین لوله ها در مناطق پرتراکم اولویت شرکت آب و فاضلاب گیلان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان با بیان اینکه آزمایشگاه آبفای استان یکی از آزمایشگاه های مرجع کشور است اظهار داشت: این آزمایشگاه توانایی شناسایی همه مواد موجود در آب را دارد‌ و روزانه بیش از صد نمونه برداری تنها از آب شهر صورت می گیرد و خوشبختانه تاکنون گزارشی مبنی بر آلودگی آب وجود نداشته است.

گفتنی است در پایان این نشست اصحاب رسانه طی بازدید از محوطه تصفیه خانه از روند و فرایند تصفیه آب بازدید کردند.

Check Also

فرماندار شهرستان لنگرود در نشست مجمع مشورتی شهرداران و روسای شورای های اسلامی شهرهای مراکز شهرستان های گیلان:تاثیرگذاری لنگرود در مباحث سیاسی و اقتصادی/ نقش تاثیرگذار مجمع مشورتی شهرداران و روسای شوراها در چله تمدن سازی

به گزارش پس از باران فرماندار شهرستان لنگرود گفت: در چله تمدن سازی قرار داریم …