یکشنبه , شهریور ۱۸ ۱۴۰۳
Breaking News

اولین جشنواره چای املش گیلان در منطقه زیبای تابستان نشین در روستای بیلی لنگه برگزار شد


گزارش: زهرا رگان
اختصاصی پایگاه خبری رایان خبر / تابستان نشین املش ارتفاعات شهر املش است که به معنای واقعی در فصل دلربای بهار اردیبهشت خدا تمام بساطش را در آنجا پهن میکند از یک سو این مناظر بکر و دیدنی با انبوه بوته های چایش در تپه ماهورهای سرسبز در میان درختان پرتقال و نارنج جلوه گری میکند و ازسوی دیگر با فراغت بال در بالای بام املش نه تنها تمام تعلقات شهر و شهرنشینی را کوچک می بینی بلکه تمام شهرهای همجوار نیز با تمام ابهتش در زیر پای کوه قرار دارند و آنوقت است که روح سبکبالت را به آسمان نزدیک تر می یابی
تابستان نشین جایی است که روح و روان انسان خسته از دود و دم زندگی ماشینی که در طبیعت سبز و پربرکت خدا که همچون مردمان دریا دلش که استواری را از کوههای آن و نجابت را از سرسبزی بوته های چایش و طراوت و بخشش را از عطر شکوفه های بهار نارنجش به ارث برده اند به معنای واقعی جلا میگیرد.
روستای بیله لنگه در پایین دست تابستان نشین نیز در قلب سرزمین چای این شهرستان قرار دارد که این جشنواره با آوازهای سنتی و لباس های محلی هنرمندانش رنگ و لعابی دیگر به آن داده بخشیده بود.
در این جشنواره زیبا که مردم و مسوولین شهرستان املش و برخی از شهرهای چایخیز همجوار همچون رودسر، لنگرود، لاهیجان و سیاهکل حضور داشتندتا به شکرانگی سالی پر از خیر و برکتی که پیش روست جشنی برپا کنند و آداب و رسوم سرزمین کهن مادریشان را که آوازه و آثار قدمت چند هزار ساله اش تا موزه لوور فرانسه رفته است و طبیعت زیبای خدا را به همگان معرفی نمایند.

و اما مسوولین و دست اندرکاران برگزاری این مراسم که از مهمترین و اثر گذارترینشان اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان گیلان بود نیز از تاریخ کهن و آداب و رسوم و مردمان هنرمند این سرزمین کهن سخن گفتند، از جمله دکتر ولی جهانی ،مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان که طی سخنانی املش را سرزمین کهنی با قدمت ۳۵۰۰ ساله معرفی کرد که در بخش آثار باستانی بسیار غنی است .
وی اظهار داشت: بخشی از آن آثار در موزه های داخل کشور و بخشی هم در خارج از کشور موجود است .
جهانی رانکوه وارتفاعات مناطق رانکوه را یکی از نقاط مهم از نظر آثار باستانی دانست و گفت: ۳۵۰ اثر از املش در فهرست آثار ملی ثبت شده است و در زمینه آثار باستانی دومین شهرستان در سطح کشور و چهارمین شهرستان در استان می باشد.
مدیر کل میراث‌فرهنگی استان گیلان در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: ۴۷۰ هنرمند صنایع دستی در شهرستان املش فعالیت می کنند و این شهرستان یکی از هفت شهرستان استان است که در زمینه بافت تاریخی در گیلان حائز اهمیت است.
جهانی سپس به ظرفیت گردشگری این شهرستان اشاره کرد و گفت: شهرستان املش در زمینه گردشگری نیز ظرفیت های زیادی دارد که سرمایه گذاران می توانند از آنها بهره گیری کنند.
وی در پایان از تلاش‌های تمامی دست اندرکاران برگزاری این جشنواره قدردانی کرد.

Check Also

اسدیان ,رییس شورای شهر لنگرود:از شهروندان انتظار داریم از طرح ساماندهی دستفروشان در پارک بازار حمایت نمایند

اختصاصی پس از باران/ محمد ( فرزاد ) اسدیان، رییس شورای شهر لنگرود طی گفتگویی …