یکشنبه , شهریور ۱۸ ۱۴۰۳
Breaking News

به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر کومله لنگرود برگزار شد: جشنواره ای با عطر و طعم بهارنارنج


اختصاصی پایگاه خبری رایان خبر،گزارش: زهرا رگان/ هشتمین جشنواره بهارنارنج به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر کومله با همکاری سازمان میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان گیلان در شهر کومله برگزار شد.

این مراسم که بعد از وقفه ای دو ساله به دلیل پیشگیری از همه گیری ویروس کرونا در لات محله شهر کومله برگزار شد شور و نشاط بسیار ی در میان مردم ایجاد کرده بود و با استقبال کم نظیری همراه بود .مسافران و گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور در این مراسم حضور بهم داشتند.
این جشنواره با برنامه های متنوع هنری ، فرهنگی ،بومی و سنتی همراه بود و میزبان هنرمندان بنام سنتی و بومی گیلان همچون استاد آواز گیلکی ، ناصر وحدتی بالهجه شرق گیلانی و استاد فرامرز دعایی ، استاد و پیشکسوت صدا و آواز با لهجه رشتی و سایر هنرمندان و بازیگران مطرح استانی و کشوری گیلانی الاصل مثل خانم فلور نظری بود .
هلال احمر ، نیروی انتظامی ، پرسنل شهرداری، بخشداری و فرمانداری و همه و همه در اجرای هرچه باشکوه‌تر این برنامه سهیم بودند و نقش آفرینی کردند. حتی شبکه بهداشت آمبولانسی به همراه یک اکیپ بهداشت جهت تزریق واکسن کرونا در محل برگزاری جشنواره مستقر کرده بود که بسیار جالب و به نوبه خود کم نظیر بود.

وجود غرفه های متنوع (به گفته شهردار کومله تعداد ۴۷ غرفه)از عرضه محصولات سنتی و بومی و محلی منطقه از فرآورده های شکوفه های بهارنارنج همچون مربای بهارنارنج ، عرق بهارنارنج همراه با لباس های محلی که گیلک زنان هنرمند بر تنشان داشتند تا چای بهاره و انواع گل‌های زینتی و دست ساخته های هنرمندان این دیار ،خوراکیهای متنوع و نانهای محلی و سنتی منطقه و…. به این جشنواره حال و هوای دیگری بخشیده بود تا مردم ساعاتی را به دور از مشکلات زندگی و عادتهای روزمره شان در دامان طبیعت در کنار درختان پرتقال و نارنج که رایحه شکوفه هایشان مشامشان را نوازش میکرد با آسودگی خیال به جلای روح و روانشان بپردازند ،صدای موسیقی ها و آواها و نواهای محلی که گوش هر گیلک زبانی را نوازش میداد جان دیگری به روند اجرای این جشنواره بخشیده بود.
در میانه برگزاری این مراسم که همگان از مسوولان استانی همچون مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان ، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری تا مسوولان شهرستانی و منطقه ای مثل فرماندار ،امامان جمعه و بخشداران بخش های مختلف شهرستان لنگرود ، شهرداران و اعضای شوراهای شهرهای همجوار کومله همه و همه در کنار هم گرد آمده بودند تا روز خوبی را برای مردم رقم بزنند،دکتر منوچهر مهدی پور ، شهردار کومله از بانیان اصلی و دبیر جشنواره که در روز معارفه خود از کومله بعنوان پتانسیل گردشگری یاد کرده بود و به مردم این شهر قول داده بود که کومله را به یکی از مناطق مهم گردشگری گیلان تبدیل خواهد کرد امروز که به این واقعیت بسیار نزدیک شده ایم ، سخنان خود را با اعلام تلاش شهرداری و شورای اسلامی شهر کومله برای ثبت ملی جشنواره بهار نارنج آغاز کرد و گفت: در تلاشیم تا جشنواره بهارنارنج کومله لنگرود را ثبت ملی کنیم و در این راستا نیز مستند سازی از جشنواره‌های مختلف بهارنارنج این شهر در دست اقدام است.
وی همچنین از ایجاد و استقرار دبیر خانه دایمی جشنواره بهار نارنج در شهرداری کومله خبر داد و گفت: هدف از برگزاری چنین مراسمات پویایی و احیای سنت و آداب و رسوم ملی و محلی ماست.
شهردار کومله در ادامه از حمایت و همراهی خوب اعضای شورای شهر و همه دست اندرکاران برگزاری این جشنواره قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد جشنواره های آتی بهارنارنج کومله با شکوه‌تر از امسال برگزار شود.

فرماندار لنگرود نیز کومله را شهر فرصت های طلایی برای سرمایه‌گذاری خصوصا در زمینه توسعه گردشگری دانست و گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی به این منطقه به سرمایه‌گذاران کمک خوبی میکند.
وی از کومله به بهشت فرصت ها تعبیر کرد .
عظیمی، رییس شورای شهر کومله نیز برگزاری جشنواره بهار نارنج را فرصتی برای احیای سنت ها و آداب و رسوم و معرفی شهر کومله بعنوان منطقه ای نمونه ی گردشگری و توریستی عنوان کرد.
گفتنی است به دلیل واقع شدن شهر کومله خصوصا منطقه چهار راه آن در دامنه باغات پرتقال و نارنج برای اولین بار جشنواره بهارنارنج کومله لنگرود در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ در شهر کومله به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر وقت برگزار شد. به امید روزی که جشنواره بهارنارنج کومله ثبت جهانی گردد .

خاصیت بهار نارنج :

بهار نارنج آرام بخش و در تقویت معده ، کاهش تپش قلب، تشویش و كنترل تشنج‌ها موثر است و سردردهای عصبی و میگرنی را كاهش می ‌دهد .
لازم به یادآوری است؛جشنواره ملی بهار نارنج، از جمله آیین سنتی مازندرانی نیز می‌باشد که همه ساله در شهرستان بابل برگزار می‌گردد. کلید این جشنواره برای اولین بار، در شهرستان بابل، در دهه ۷۰ زده شد.
این آیین در شورای عالی ثبت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور، با عنوان «جشنواره ملی بهار نارنج مازندران»، به ثبت ملی رسیده و دبیر خانه دائمی این جشنواره در این شهر دایر شده است و هر ساله چند صد مقاله به این جشنواره فرستاده می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد.
این جشنواره ملی در اردیبهشت ماه هر سال، با شکوه خاصی، در بوستان نوشیروانی بابل، برگزار می‌شود. بیش از ۵۰۰ هزار اصله درخت نارنج در محدوده این شهر وجود دارد.
امیدواریم روزی برسد.

Check Also

اسدیان ,رییس شورای شهر لنگرود:از شهروندان انتظار داریم از طرح ساماندهی دستفروشان در پارک بازار حمایت نمایند

اختصاصی پس از باران/ محمد ( فرزاد ) اسدیان، رییس شورای شهر لنگرود طی گفتگویی …