جمعه / ۲۷ مهر / ۱۴۰۳
×
برگزاری دومین جلسه احیای زبان مادری و گویش گیلکی در شرکت نفت گیلان به مناسبت روز رشت
  • دی ۱۴, ۱۴۰۲
  • پس از باران/ به همت واحد روابط عمومی منطقه گیلان دومین نشست از سلسله جلسات ماهانه احیای زبان مادری و گویش گیلکی در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه گیلان برگزار شد .
    به گزارش روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه گیلان و به نقل از مریم پورنصراله ، رئیس روابط عمومی این شرکت کمرنگ شدن صحبت کردن به زبانهای محلی و مادری که متاسفانه مبتلا به جامعه است و احیای این گویش در بین همکاران برای ایجاد نشاط و سر زندگی و تعلق خاطر خانوادگی در محیط کار از اهم اهداف این سلسله نشست هاست .

    مریم پورنصراله ، ضمن تقدیر از همه کارکنانی که مشتاقانه در این برنامه حضور یافتند ؛ گفت : « متاسفانه به دلیل عدم فراهم شدن بسترهای فرهنگی ، بسیاری از ارزشها تبدیل به ضد ارزش شده است . بسیاری از مردم از اینکه به گویش مادری صحبت کنند خجالت می کشند و به فرزندانشان هم زبان مادری نمی دهند در حالیکه توانایی افراد در تکلم به زبان ها و گویش های مختلف نشان از هوش ، حافظه قوی، عرق ملی و وطنی ، گستره دایره واژگانی و زبانی و توانمندی آنها در برقراری ارتباط با افراد بیشتر بلوده و قابل تحسین است .»

    وی با اشاره به اینکه در گیلان لهجه ها ، گویش ها و زبان های ترکی ، گیلکی ، تالشی و … از آستارا در شمال غرب تا رودبار در جنوب و چابکسر در شرق کشیده شده است ، افزود : « با توجه به تنوع گویشها و لهجه ها در گیلان تلاش می شود ریشه یابی کلمات در بخشهای مخحتلف صورت گرفته و شعرخوانی ، واژه شناسی و ریشه شناسی کلمات و عبارات منسوخ و ضرب المثل های رایج و منسوخ مورد بازخوانی قرار گیرد و فضای نشاط آوری برای همکاران به همراه اعتماد به نفس ایجاد گردد . »

    گفتنی است اولین نشست از این سلسله نشست ها همزمان با سالروز شهادت میرزاکوچک جنگلی در تاریخ 11 آذر برگزار شد و این دومین نشست به مناسبت 12 دی و روز رشت بود

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.