یکشنبه , شهریور ۱۸ ۱۴۰۳
Breaking News

همراهی شهروندان با شهرداری نتیجه داد: املش، شهرداری موفق گیلان در اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا

همراهی شهروندان با شهرداری نتیجه داد:
املش، شهرداری موفق گیلان در اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا

شهرداریها به عنوان نهادهای عمومی غیر دولتی دارای مسئولیت ها و وظایف گوناگونی در زمینه‌های مختلف هستند به نحوی که وظایف آنها از طرح سیاستگذاری و برنامه‌ریزی شهری گرفته تا ارائه خدمات متنوع به شهروندان در زمینه های مختلف حمل و نقل ،فضای سبز ،مدیریت پسماند، بهداشت محیط شهری ،ایمنی و مدیریت بحران و امور اجتماعی فرهنگی و اقتصادی را در بر می‌گیرد.

از این رو برنامه ریزی برای توانمندی سازی مدیریت های شهری زمینه ی توسعه شهر در ابعاد مختلف و به تبع آن افزایش رضایتمندی شهروندی را فراهم می آورد.

مقوله پسماند یکی از معضلات بزرگ جهان امروز به خصوص در کشورهای در حال توسعه است که کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست به خصوص استان گیلان به لحاظ دارا بودن شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی و همچنین سوءمدیریت در ادوار گذشته آمد را دچار مشکل کرده است.
چند سال اخیر با سیاست های کلی دولت مردمی و پیگیری های مجدانه مدیران ارشد استان و با همت مدیران شهری و شهرداران در شهرهای مختلف این مسئله مورد توجه جدی قرار گرفته است و فراخور این مهم به دنبال راه حل اساسی جهت رفع آن می‌باشند.
یکی از این اقدامات بهینه در راستای مدیریت درست پسماند همانا اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا و فرهنگ‌سازی بین شهروندان است که خوشبختانه در این راستا شهرداری املش اقدامات خوبی را انجام داده است.

دکتر بهرام آریا منش، شهردار املش در خصوص اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در این شهر گفت: با توجه به برنامه های مشارکتی که شهرداری در سال های گذشته با همراهی خوب شهروندان دراجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در این شهر پیش گرفته باعث شده تا به عنوان یکی از شهرداری های موفق گیلان در این بخش انتخاب و پیشگام باشد.

«بهرام آریا منش» بیان داشت: هم اکنون آموزش های حضوری طرح تفکیک زباله از مبدا توسط کارشناسان حوزه آموزش شرکت دانش بنیان« مدیریت پسماند زیستاپ» درسطح شهر در حال انجام است که از سال گذشته آغاز و به طور جدی امسال نیز درحال پیگیری می‌باشد وعلاوه بر آن این طرح در سطح ادارات، خیابان ها و کوچه های پرتردد شهری اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تولید روزانه زباله در شهر املش بیش از ۲۰ تن است افزود: با استقبال خوب شهروندان املش،با استفاده از توان شرکت دانش بنیان به مدیریت مهندس بهزاد پورمحمدی به دنبال آموزش و فرهنگ سازی جهت کاهش حجم زباله از مراکز تولید حجم انبوه زباله مثل میادین تره بار و…،کاهش مصرف مواد بازیافتی و پلاستیکی،و استفاده مجدد از مواد بازیافتی هستیم.

شهردار املش سپس هدف از اجرای این طرح را حفاظت از محیط زیست وجلوگیری از انتشارآلودگی ها و هدر رفت سرمایه های ملی ومنابع طبیعی، کاهش حجم زباله های شهری، اشتغالزایی وارتقای سطح فرهنگ عمومی شهروندان در زمینه مواد زائد عنوان نمود و یادآور شد: از آغاز اجرای این طرح، زباله خشک به شکل تفکیک پلاستیک، شیشه وکاغذ که به همت شهروندان انجام شده در ماه های گذشته شاهد کاهش حجم زباله به نسبت مشابه سال قبل بوده ایم که نشان دهنده همراهی ومشارکت شهروندان درطرح تفکیک از مبدا هوشمند شرکت زیستاپ می باشد.

وی اضافه کرد: در همین راستا، شرکت فناور زیستاپ به شهروندان در قبال همکاری در طرح تفکیک از مبدا زباله های خشک و تر یک نهال درخت اهدا می کند ضمن اینکه شهروندان شهر با امکان خرید با تخفیف از فروشگاه زیستاپ،امکان ثبت آگهی و فروشگاه در وبسایت زیستاپ به عنوان مشوق ارائه می شود.

دکتر آریا منش شهردار املش همچنین از شهروندان خواست تا با تغییر در شیوه های مصرف و همراهی در تولید زباله کمتر، در حفظ و زیبایی شهری و محیط زیست و نیز به بقای منابع زمین و سپردن آن به دست آیندگان کمک کنیم.

Check Also

فرماندار شهرستان لنگرود در نشست مجمع مشورتی شهرداران و روسای شورای های اسلامی شهرهای مراکز شهرستان های گیلان:تاثیرگذاری لنگرود در مباحث سیاسی و اقتصادی/ نقش تاثیرگذار مجمع مشورتی شهرداران و روسای شوراها در چله تمدن سازی

به گزارش پس از باران فرماندار شهرستان لنگرود گفت: در چله تمدن سازی قرار داریم …