یکشنبه , شهریور ۱۸ ۱۴۰۳
Breaking News

توسعه گردشگری وتوریستی روستای نیاکو بزرگترین دستاورد شورای پنجم

اختصاصی/ گزارش: فرداد همت زاده

روستای تاریخی و مذهبی نیاکو با ۳۳۰ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۹۸۰ نفر از روستاهای بخش مرکزی شهرستان آستانه اشرفیه و دهستان کیسم است که با حضور مسئولان محلی همدل و همراه اعم از دهیار و اعضای شورای اسلامی در زمینه عمران روستایی به خصوص توجه به توسعه گردشگری به عنوان یکی از روستاهای مطرح در استان گیلان به شمار می‌رود.
از اعضای جوان، دلسوز و کاردان شورای اسلامی گرفته تا دهیار باتجربه که خود نیز تجربه شورایی دارد همه دل در گروه خدمت گذاشته و دست در دست هم داده اند تا روستایشان را آباد کنند.


به منظور آشنایی بیشتر با این روستا و انعکاس و عملکرد دهیاری و شورای اسلامی آن با شاهین داداشی، رئیس شورای نیاکو و در ادامه شهاب الدین داداشی یکی از اعضای شورا به گفتگو پرداختیم.
رئیس شورای روستای نیاکو در آغاز این گفت‌وگو با بیان اینکه نیاکو از موقعیت های تاریخی، مذهبی و جغرافیایی خاصی برخوردار است گفت: روستای نیاکو میان دو رودخانه شمرود و رود سید علی اکبری واقع شده و دارای دو پل تاریخی خشتی بزرگ و کوچک است که از قدمت چندین صد ساله برخوردارند.
داداشی در ادامه با بیان اینکه روستای نیاکو از جمله روستاهای مذهبی آستانه اشرفیه به شمار می‌رود که دارای سه بقعه متبرکه آقا سید علی ، آقا سید محمد و آقا سید علی کیا می باشد ،افزود: بافت تاریخی, مذهبی و همچنین گردشگری نیاکو ما را بر آن داشت تا در زمینه توسعه گردشگری روستا اقدام نماییم.


رئیس شورای نیاکو خاطرنشان کرد: به منظور توسعه فضای گردشگری روستا ,دهیاری و شورای اسلامی دوره پنجم شورا اقدام به اخذ مجوز طرح توسعه گردشگری روستایی از سوی ادارات و سازمان های ذیربط و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آبیاری و … نمود و برای اجرای این طرح نیز بودجه مصوب کرده است که هم اکنون اقدامات اولیه آن در حال انجام می باشد.
داداشی تصریح کرد: عمده‌ترین اقدامات دهیاری و شورای اسلامی دوره پنجم شورا در خصوص توسعه گردشگری نیاکو عبارتند از: احیای جاده قدیم روستا که در گذشته به صورت مال رو بوده و تحت عنوان جاده کوچان از پل خشتی بزرگ نیاکو از روی رودخانه سید علی اکبری به سمت پل خشتی کوچک و رودخانه شمرود می گذرد به سمت میدان امام حسین فعلی شهر آستانه اشرفیه ختم میشود که عملیات اجرایی این پروژه شامل تعریض و آسفالت است و در ردیف بودجه سال ۱۳۹۸ بنیاد مسکن شهرستان نیز قرار گرفته و به ما قول مساعد داده اند که یک باب پل بتنی جنب پل خشتی بزرگ با عرشه و عرض ۵ احداث شود.


وی آزادسازی حاشیه رودخانه سید علی اکبری و نصب آلاچیق های تفریحی توریستی با رعایت حریم ۱۲ متری مورد نظر آبیاری رودخانه ،تخریب و انتقال سرویس بهداشتی، پایگاه مقاومت بسیج و کتابخانه عمومی جنب پل خشتی و احداث آن در محوطه مسجد روستا، لایروبی رودخانه و در ادامه راه اندازی اسکله تفریحی توریستی با قایق های تفریحی ،چراغانی کردن حاشیه رودخانه های شمرود و سید علی اکبری، مرمت و سنگ چین ضلع شمالی پل خشتی کوچک نیاکو، تجهیز دو پارک در روستای نیاکو و برند کردن پل خشتی، نصب تابلوی شجره نامه که حاوی شناسنامه و معرفی جاهای دیدنی روستا هستن در ورودی روستا در اتوبان را از جمله برنامه های گردشگری شورای اسلامی روستای نیاکو عنوان نمود که تا پایان دوره پنجم شورا به سرانجام می رسد.

رئیس شورای نیاکو همچنین به عمده‌ترین اقدامات عمرانی، ورزشی و فرهنگی انجام شده در این دوره از شورا در این روستا اشاره کرد و خاطرنشان کرد: عمده‌ترین اقدامات انجام شده در دوره پنجم شورای روستای نیاکو عبارتند از: آسفالت معابر و کوچه های خاکی ,زیرسازی کوچه ها و معابر, زهکشی, مکانیزه کردن شالیزارها ,ترمیم دریچه ها, تجهیز زمین ورزشی, احداث مجموعه ورزشی در مدرسه شهید صابر که سالها بلا استفاده بود با هماهنگی آموزش و پرورش شهرستان و مشارکت عمومی و اهالی جهت توسعه فضای ورزشی برای بانوان و آقایان و فعالیت رشته های همچون بیلیارد، پینگ پنگ و فوتبال دستی که به صورت رایگان در اختیار عموم روستا قرار گرفته است.


وی با بیان اینکه اکثر جوانان روستای نیاکو از تحصیلات عالی دانشگاهی برخوردارند گفت: از افتخارات روستای نیاکو وجود جوانان پرکار, باسواد و تحصیلکرده و بانوان هنرمند و انسان های مذهبی است که دل در گرو کار و تلاش داده‌اند و با کسب علم و دانش برای عمران ،آبادانی و سربلندی هر چه بیشتر روستایشان از هیچ کوششی فروگذار نکرده و نمی کنند.
داداشی با بیان این که در روستای نیاکو بالغ بر ۳۰ مجموعه صنفی در زمینه های تولید و توزیع بادام زمینی فعالیت میکنند، گفت: روستای نیاکو فرد بیکار ندارد و علاوه بر جوانان جویای نام و علم اکثر جوانان این روستا در ادارات و سازمانهای کشوری و لشکری ،بانک ها و ادارات مختلف شهرستان، استان و حتی کشور مشغول به خدمت هستند.
وی افزود: مردان و زنان کشاورز با صفای این روستا نیز در زمینه‌های مختلف کشاورزی همچون کشت بادام زمینی، برنج ، تولید صنوبر و صنایع دستی همچون حصیربافی و زنبیل بافی اشتغال دارند.

رئیس شورای نیاکو با بیان اینکه شوراها به عنوان نمایندگان مردم باید تمام هم و غمشان فراهم کردن خواسته‌های به حق روستاوندان و حل مشکلات روستا باشد، به کارنامه درخشان شورای دوره های اول و دوم روستای نیاکو به اقدامات زیربنایی و ارزنده این دوران اشاره کرد و از اعضای شوراهای اسلامی این دوران به نیکی یاد کرد و افزود: شورای اسلامی نیاکو در دوره های اول و دوم شوراها کارنامه درخشانی داشته و به عنوان شورای نمونه استان گیلان انتخاب و معرفی شدند.
وی خاطرنشان کرد: مرحوم پدر بنده, احمد داداشی یکی از اعضای شورای دوره های اول و دوم بودند که خدمات ارزنده ای برای روستای نیاکو از خود به یادگار گذاشتند.
داداشی یادآورشد: خدماتی همچون گاز, تلفن و آسفالت کوچه ها و معابر اصلی روستا در این دوره انجام گرفته که جا دارد از خدمات این عزیزان قدردانی نماییم.

شهاب الدین داداشی ،عضو شورای اسلامی نیاکو:

پاکدستی ،صداقت و شفافیت در عملکرد
عمده ترین شاخصه دوره پنجم شورای نیاکو می‌باشد#

در ادامه این گفت و گو شهاب الدین داداشی نیامی، دیگر شورای این روستا به عمده ترین کارهای انجام شده در این روستا به خصوص در سال ۹۷ اشاره کرد که عبارتند از: تعریض جاده منتهی به زمین‌های کشاورزی و لوله گذاری برای مسیر آب، آزادسازی چهار طرف پل خشتی به سمت هنرستان که در ادامه منجر به آزادسازی و لایروبی نهر آب و هدایت آب به سمت رودخانه و تعریض جاده می‌شود، آسفالت کوچه‌های خاکی روستای نیاکو در دوره پنجم شورا به متراژ ۳۰۰۰ متر مربع، پیگیری جهت دریافت اعتبار برای احداث پل بتنی جنب پل خشتی بزرگ به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به منظور جلوگیری از عبور و مرور وسایل نقلیه و حفظ پل خشتی بعنوان میراث فرهنگی روستا نیاکو ،تشکیل ستاد بحران و بازگشایی معابر در زمان برف از روزهای اول شروع با همکاری و همدلی اهالی، لایروبی انهار کشاورزی و جاده، تعریض خیابان شالیزار تا انتها و در ادامه جدولکاری و زیباسازی آن، توجه به مسایل فرهنگی ،ورزشی شامل برنامه های از قبیل؛ برگزاری مسابقات فرهنگی، ورزشی همچون مراسم پیاده روی عمومی, ایجاد طرح گردشگری ,توریستی و فضای شاد در امتداد رودخانه با حفظ بافت سنتی روستا, مبارزه و پیشگیری ویروس کرونا همچون ضدعفونی اماکن و تولید و توزیع ماسک ، آزادسازی حریم رودخانه بمنطور جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه و غیرمجاز و فرهنگ سازی و توصیه به روستاوندان در خصوص عدم فروش زمین‌های روستا به غیر بومیان و تشویق به بومی گرایی ،اجرای طرح کشت دوم برنج برای اولین بار در سطح ۵ هکتار از اراضی شالیکاری روستا از فصل زراعی سال آینده به اجرا در می‌آید، لایروبی رودخانه با رعایت حفظ درختان بومی و بافت روستایی ،ایجاد فضای امن و پاک در سطح روستا با همکاری نیروی انتظامی و غیره
شهاب‌الدین داداشی در ادامه رمز موفقیت شورا و دهیاری نیاکو را همدلی، تعامل و مشارکت عمومی اهالی عنوان نمود و گفت: مهمترین شاخصه شورای اسلامی روستای نیاکو در دوره پنجم شورا پاکدستی, صداقت و شفافیت مالی و عملکرد است.


وی افزود :شورای اسلامی روستای نیاکو با تعامل و همکاری با وجود محدودیت منابع مالی و مشکلات عدیده ای که در این دوره از جمله بحران های پی درپی گریبان همه را گرفته توانسته استفاده بهینه داشته باشد و زمینه توسعه عمرانی ،گردشگری و فرهنگی را در این روستا فراهم نماید.

وی با بیان اینکه روستای نیاکو روستایی مذهبی و تاریخی است که میانگین تحصیلات عالیه افراد آن بالا است و نخبگان علمی و فرهنگی و اشخاص مطرح استانی کشوری زیادی را در دامان خود پرورانده ،مهمان‌نوازی را از خصوصیات عمده اهالی باصفای روستای زیبا دانست.
عضو شورای روستای نیاکو در ادامه سخنان خود عمده ترین مشکل این روستا را روند کند اجرای پروژه پل بتنی جنب پل خشتی عنوان کرده و اظهار داشت: یکی از عمده‌ترین دغدغه‌های ما حفظ پل خشتی روستا است که از قدمت بالای تاریخی برخوردار بوده و در واقع به عنوان هویت این روستا به شمار می رود.

وی تصریح کرد: با پیگیری های مکرر موفق به اخذ مجوز احداث پل بتنی جنب پل خشتی شدیم که طی بازدیدی از سوی مهندس شاملو، استاندار، فرماندار ،مدیرکل بنیاد مسکن ومدیرکل میراث فرهنگی استان از پروژه در مرداد ۹۸ کلنگ احداث آن بر زمین زده شد و پیمانکارش مشخص و قرارداد هم بسته شد و مشخصات پروژه هم کاملاً اعلام گردید و با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قرار بود طی مدت یک سال پروژه تکمیل شود که متاسفانه تا به امروز فقط شاهد اجرای عملیات ابتدایی این پروژه هستیم.
داداشی یادآور شد: با توجه به حساسیت حفظ پل خشتی و مقاومت ضعیف پل در برابر عوامل مختلف مثل عبور و مرور وسایل نقلیه و با توجه به اقلیم و کشاورزی بودن منطقه از مسئولین و دست‌اندرکاران شهرستان و استان انتظار می‌رود تا قبل از شروع فصل زراعی این پروژه را به اتمام برسانند.

Check Also

فرماندار شهرستان لنگرود در نشست مجمع مشورتی شهرداران و روسای شورای های اسلامی شهرهای مراکز شهرستان های گیلان:تاثیرگذاری لنگرود در مباحث سیاسی و اقتصادی/ نقش تاثیرگذار مجمع مشورتی شهرداران و روسای شوراها در چله تمدن سازی

به گزارش پس از باران فرماندار شهرستان لنگرود گفت: در چله تمدن سازی قرار داریم …