یکشنبه , شهریور ۱۸ ۱۴۰۳
Breaking News

برای تورم هیچ برنامه ای وجود ندارد

برای تورم هیچ برنامه ای وجود ندارد

یادداشت: دکتر شهریار نصرتی؛ نویسنده و پژوهشگر/حاصل پنج مناظره و چندین جلسه گفتگو و سخنرانی و نشست های تخصصی نامزدهای ریاست جمهوری این شد که ظاهراً برای تورم که اصلی ترین معضل اقتصادی و معیشتی مردم است برنامه روشن و مشخصی وجود ندارد و نامزدها تنها به متهم کردن همدیگر و دولت های پیشین می پردازند.

هرچند در برنامه هفتم توسعه به وضوح در خصوص تک رقمی کردن نرخ تورم یعنی ۵ / ۹ درصد تا پایان برنامه اشاره شده و نیز در سیاست های کلی نظام هم این امر مورد توجه قرار گرفته ولی هیچ راهکار عملی که بتوان از طریق آن به این هدف دست یافت ارائه نشده است.

آنچه مسلم است اینکه مسائل اقتصادی که در راس آن بحث تورم قرار دارد مهمترین دغدغه و نگرانی مردم می باشد که حداقل انتظاری که از نامزدهای ریاست جمهوری می رفت این بود که به عنوان مسئولین دست اندرکار و عضو بدنه نظام که در طول این سالها خودشان همگی دارای مسئولیت و تجربه بوده اند در خصوص مدیریت کشور و سیاست داخلی با ارائه یک راهکار عقلایی و قابل اجرا به طور روشن و شفاف چگونگی کنترل و کاهش تورم را بیان می کردند. اما تنها به ذکر مصیبت و اتهام زدن پرداخته و به گفتن این جمله بسنده کردند که” تورم باید مهار شود ” و یا اینکه ” مساله تورم قطعاً راه حل دارد “. و یا به ارائه آمار و ارقام و تبیین تئوریهای اقتصادی پرداختند. گویی که در حال تدریس در کلاس درس هستند. اما هیچ کس بطور واضح توضیح ندادند که چطور باید این کار صورت گیرد. و چگونه می توان تورم بالای ۴۰ درصد را که هم اکنون تثبیت شده، در طول چهار سال به زیر ۱۰ درصد رساند. و یا اینکه آیا اصلاً این هدف برنامه هفتم قابل تحقق است یا خیر؟

آیه و حدیث خواندن و شعر خواندن و متهم کردن گروهها و جناحهای مقابل و ترساندن مردم از روی کار آمدن فرد یا گروه خاصی هم نمی تواند جواب مساله باشد. وقتی نامزدهای محترم از روی نوشته صحبت می کنند و آن هم پر از اشتباه لفظی که قادر به قرائت صحیح دست نوشته خود نیز نمی باشند آیا باید امیدوار به رفع این مشکل باشیم؟

Check Also

فرماندار شهرستان لنگرود در نشست مجمع مشورتی شهرداران و روسای شورای های اسلامی شهرهای مراکز شهرستان های گیلان:تاثیرگذاری لنگرود در مباحث سیاسی و اقتصادی/ نقش تاثیرگذار مجمع مشورتی شهرداران و روسای شوراها در چله تمدن سازی

به گزارش پس از باران فرماندار شهرستان لنگرود گفت: در چله تمدن سازی قرار داریم …