جمعه / ۲۷ مهر / ۱۴۰۳
×
حسن جام گوهری، دهیار سیگارود:آب آشامیدنی سالم ،احداث سیل بند در حاشیه رودخانه و تعریض جاده اصلی عمده ترین مطالبات اهالی است
  • مرداد ۲۲, ۱۴۰۰
  • اختصاصی پایگاه خبری رایان خبر، سیگارود یکی از روستاهای قدیمی شهرستان لنگرود است که وجود خانه هایی با سقفهای سفالی نشان از قدمت بالا، اصالت و هویت این روستا دارد.
    این روستا از جمله مناطق استراتژیکی است که سه شهر لنگرود و کومله و شلمان را به همدیگر متصل میکند.
    روستای سیگارود از روستاهای بخش کومله است که در جنوب غربی شهرستان لنگرود واقع شده و دارای ۲۱۲ خانوار و ۵۳۶ نفر جمعیت اعم از ثابت و شناور می‌باشد.

    این روستا شورای ۳ نفره دارد و اعضای شورای اسلامی دوره پنجم سیگارود آقایان؛ رجب شعبانی (رییس شورا)، مهران شعبان پور و سید رضا موسوی هستند که با تعامل و همکاری صمیمانه در کنار دهیار این روستا آقای حسن جام گوهری به دنبال آبادانی هرچه بیشتر این روستا و خدمت بی منت بوده و هستند.
    حسن جام گوهری دهیار این روستا از دهیاران نمونه بخش کومله از شهرستان لنگرود در سال‌جاری بوده که به دلیل عملکرد خوبش و پیگیری‌ها ی مجدانه او جهت حل معضلات سیگارود از سوی بخشداری بعنوان دهیار نمونه سال ۱۴۰۰ انتخاب شده است.

    این اتفاق خوب را غنیمت شمردیم و طی گفتگویی با وی با روستای سیگارود بیشتر آشنا شدیم.

    مدیریت زباله روستا :

    جام گوهری در خصوص مدیریت پسماند این روستا گفت: در روستای سیگارود در هر ۵۰ متر در نبش کوچه، سطل زباله نصب شده و سعی ما همیشه در رفع مشکل زباله و حمل به موقع آن بوده است.

    وی گفت: یکی از روستاییان سیگارود ابتکار خوبی انجام داده و گلخانه ای احداث کرده و زباله های اهالی را جهت تبدیل کود آلی دریافت می کند و این کار کمک زیادی در راستای مدیریت زباله سیگارود می نماید که در اینجا از اهالی محترم تقاضا داریم در بحث تفکیک زباله از مبدا فعالتر باشند.

    عمده ترین‌ اقدامات عمرانی صورت گرفته در روستای سیگارود در دوره پنجم شورا:

    *,تعویض لوله های فرسوده آب آشامیدنی روستا:
    جام گوهری در خصوص وضعیت آب آشامیدنی روستای سیگارود اظهار داشت: سیگارود مشکل آب آشامیدنی دارد و از آب شهر بی بهره است و آب آشامیدنی روستا که از یک حلقه چاه عمیق تامین می‌شود از کیفیت خوبی برخوردار نیست
    وی افزود؛ لوله های فرسوده شبکه آبرسانی این روستا تعویض شده اند اما هنوز آب کیفیت خوبی ندارد از این رو برای تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی روستا درصدد تزریق آب شهر به شبکه آبرسانی هستیم و برای راه اندازی پروژه آب شهر در یکی دو ماه آینده وارد عمل خواهیم شد.

    وی همچنین از احداث دو حلقه چاه عمیق آب آشامیدنی و چاه آب زراعی دیگر در روستا خبر داد که از دیگر اقدامات عمرانی دهیاری و شورای اسلامی روستا می‌باشد که در سال ۹۸ انجام شده است.

    بخش کشاورزی و زراعی روستا:

    جام گوهری خاطرنشان کرد: روستای سیگارود در حال حاضر دارای ۳ حلقه چاه زراعی است که نزدیک به ۶۰‌ هکتار از مزارع روستا را پوشش می‌دهند.

    وی در ادامه به عملیات تقویت برق روستا اشاره کرد و افزود: جهت تقویت ضعف برق روستا با حمایت‌های مهندس محمد نژاد، نماینده محترم مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی یک دستگاه ترانس جدید نصب کردیم و تعداد ۱۶ تیر برق روستا نیز تعویض گردید.

    آسفالت معابر:

    دهیار سیگارود همچنین به آسفالت معابر و کوچه‌های این روستا در دوره پنجم شورا اشاره کرد و اظهار داشت؛ قریب به ۲۷ کوچه خاکی با همکاری بنیاد مسکن زیر سازی شده و در سال ۹۷ نیز تعداد ۲۳ کوچه آسفالت شده است.
    همچنین ۴ کوچه دیگر نیز جهت دفع آبهای سطحی اگو‌گذاری و تعریض شده اند.

    جام گوهری در ادامه این گفت‌وگو به قدمت بالای روستای سیگارود اشاره کرد و گفت: ما در روستای سیگارود خانه و عمارت های قدیمی زیادی داریم از جمله یک عمارت ۳۰۰ ساله که نیاز است میراث فرهنگی توجه خاص‌ و ویژه ای نسبت به مرمت و حفظ این بنا داشته باشد.
    وی خاطرنشان کرد: البته در این خصوص پیگیری های لازم توسط دهیاری و شورای اسلامی روستا صورت گرفته و ما آمادگی لازم برای همکاری بیشتر در این خصوص را داریم.

    بخش ورزشی:

    دهیار سیگارود در ادامه از دغدغه های ورزشی دهیاری و شورای اسلامی این روستا سخن گفت و تصریح کرد: در روستای سیگارود زمین هایی در حاشیه رودخانه شلمان رود وجود دارد که هم قابلیت توسعه گردشگری دارند و هم برای توسعه فضای ورزشی مناسب هستند که نیازمند توجه و عنایت ویژه مسوولین است.

    وی افزود: ما در راستای توسعه ی فضای ورزشی روستا پیگیر احداث سالن ورزشی هستیم و در اینجا از مسئولان محترم و دست اندرکاران امور ورزش و جوانان تقاضا داریم مساعدت لازم را جهت ایجاد سالن ورزشی سیگارود بمنظور توسعه ی فضای ورزشی و ایجاد نشاط در بین جوانان با ما همکاری صمیمانه ای داشته باشند.

    وی همچنین خاطرنشان کرد: البته قابل ذکر است که اداره ورزش و جوانان برای توسعه فعالیت ورزشی در روستا مقادیری وسایل ورزشی در اختیار ما قرار داده اند که جای تشکر و قدردانی دارد.

    صدور پروانه مسکن محرومین:


    دهیار سیگارود در ادامه سخنان خود به صدور سند روستایی اشاره کرد و یادآور شد: بخش اعظم سند های روستایی سیگارود صادر شده است و در حال حاضر فقط حدود ۵۰ فقزه سند باقی مانده که در نوبت صدور از سوی بنیاد مسکن می‌باشد.

    وی در خصوص صدور پروانه مسکن محرومین در روستای سیگارود افزود: تعداد ۵ فقره پروانه مسکن محرومین در سیگارود صادر شده است.
    در ادامه این گفت‌وگو از دهیار سیگارود علت انتخاب وی را بعنوان دهیار نمونه در بخش کومله جویا شدیم که او در پاسخ گفت:
    بخشدار محترم جناب آقای مهندس کشاورز به بنده لطف داشتند که در اینجا از ایشان قدردانی میکنم همچنین لازم می بینم از اعضای محترم شورای اسلامی سیگارود نیز که همواره همدلانه حامی خوبی برای برنامه های بنده بودند تشکر و قدردانی نمایم.

    وی افزود: یکی از دلایل این انتخاب پیگیری های ‌مجدانه بنده در خصوص مطالبات مردم روستا در جهت رفع مشکلات روستا بوده است.

    مدیریت بحران کرونا :

    برای مدیریت بحران کرونا دهیاری و شورای اسلامی سیگارود با همکاری پایگاه مقاومت بسیج ،مردم عزیز و خیرین محترم ماسک تولید نمود، معابر و اماکن عمومی ضدعفونی شد و بسته های معیشتی در چندین مرحله( تعداد ۲۰۰بسته ) در میان اقشار آسیب دیده ناشی از کرونا توزیع گردید.
    دهیار سیگارود همچنین امکانات این روستا را برشمرد و گفت: سیگارود دارای یک مدرسه ابتدایی،خانه بهداشت و ساختمان مخابرات است ،ساختمان دهیاری نداریم و به دنبال دریافت پروانه جهت احداث ساختمان دهیاری هستیم.

    عمده ترین معضلات روستا:

    جام گوهری با بیان اینکه مشکل آب شرب سیگارود یکی از عمده ترین مشکلات این روستا به شمار می‌رود گفت : احداث سیل بند و گابیون بندی در دیواره زمینهای منتهی به رودخانه شلمان رود بمنظور حفظ مسجد روستا و زمینهای اهالی و تعریض جاده روستا از عمده ترین مشکلاتی است که دنبال حل آنها هستیم.
    گزارش: زهرا رگان

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.