یکشنبه , شهریور ۱۸ ۱۴۰۳
Breaking News

نگاهی به عملکرد درخشان دهیاری و شورای اسلامی روستای فخرآباد

اختصاصی پایگاه خبری رایان خبر،روستای فخرآباد یکی از روستاهای بزرگ شهرستان رشت از توابع بخش لشت نشا است که با ۴۲۰ خانوار جمعیت در دهستان زیباکنار واقع شده است و روستایی گردشگر پذیر است که با اندکی توجه مسئولین می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری روستایی تبدیل شود اینها سخنان دهیار جوان فخرآباد است که طی گفتگو با خبرنگار ما از ظرفیت ها و کاستی های پیش روی توسعه متوازن روستایش گفت.
فرشید فرض پور، دهیار جوانی که چند ماهی است کارش را با تلاش وافر در روستای فخرآباد آغاز نموده در کنار سه عضو فعال شورای اسلامی این روستا آقایان؛ رسول عباس نژاد, اصغر اصغر نژاد و عباس دوست دست در دست هم گذاشتند تا قدمی در جهت توسعه و پیشرفت این روستای زیبای توریستی بردارند، هرچند با مشکلات زیادی مواجهند اما چون دل در گرو خدمت دارند با همتی مضاعف در سایه تعامل ، صمیمیت و همکاری متقابل و به قول رئیس شورای این روستا تقسیم کار، برادرانه در کنار همدیگر آمده‌اند تا مشکلات پیش روی این روستای زیبا را یکی پس از دیگری بر طرف نمایند.


فرصتی دست داد تا با دهیار و دو تن از اعضای شورای فخرآباد به گفتگو بپردازیم و از عملکرد دهیاری و شورای پنجم این روستا جویا شویم.
در آغاز این گفتگو با فرشید فرض پور، دهیار جوان و ساعی این روستا همراه شدیم و از دستاوردهای دهیاری و شورای اسلامی روستا و مسائل مشکلات آن پرسیدیم.
وی در پاسخ به سوالات ما ابتدا به طرح هادی روستا اشاره کرد و گفت: حدود ۱۸ سال از طرح هادی روستای فخرآباد می‌گذرد و اخیراً از سوی بنیاد مسکن شهرستان رشت بازنگری صورت گرفته است که متاسفانه نه تنها مشکل روستا را حل نکرده بلکه با محدود شدن بافت مسکونی و متمرکز و کوچک شدن محدوده مسکونی در طرح هادی جدید اهالی را دچار مشکل نموده است .
وی کمبود آب شرب به خصوص در فصل تابستان و موقع حضور مسافران یکی دیگر از مشکلات این روستا عنوان کرد و افزود: لوله های مسیر آبرسانی به روستای فخرآباد فرسوده و قدیمی اند و نیازمند تعویض و ترمیم همچنین دچار مشکل کمبود آب هستیم.
فرض پور خاطرنشان کرد: اداره آب و فاضلاب شهرستان رشت به منظور رفع مشکل آب فخراباد که از مسیر پل رودخانه اوشمک در شهر لشت نشا می‌گذرد اقدام به لوله گذاری جهت انتقال آب نموده که متاسفانه در مسیر پل با مشکل انتقال لوله مواجه شده و نیازمند همکاری شهرداری جهت انتقال این لوله‌ها هستیم که امیدواریم با همکاری شهرداری مشکل آب شرب روستای ما هر چه سریعتر حل گردد.
دهیار فخرآباد تعریض و روکش کامل آسفالت مسیر فخرآباد را از دیگر مطالبات اهالی این روستا دانست.

و گفت آسفالت مسیر راه فخرآباد به زیباکنار کاملا فرسوده است و نیازمند روکش کامل می باشد.
وی افزود: این مسیر به دلیل گردشگر پذیر بودن یکی از محورهای مواصلاتی پرتردد و پرخطر است که عرض کم جاده مشکلات و تصادفات زیادی را به وجود آورده است که نیازمند توجه جدی مسئولین شهرستان از جمله اداره راه و ترابری میباشد.
فرض پور با بیان اینکه تعامل بسیار خوبی میان دهیاری و اعضای شورای اسلامی روستای فخرآباد حاکم است، به بیان عمده ترین اقدامات عمرانی انجام شده در یک سال اخیر پرداخت و اظهار داشت: عمده‌ترین کارهایی که توسط دهیاری و شورای اسلامی روستای فخرآباد در یک سال اخیر صورت گرفته عبارتند از: لایروبی آب بندان فخرآباد و لوله گذاری از رودخانه اوشمک به این آببندان جهت تغذیه آب دائم در کل فصول سال ،شن ریزی کوچه‌ها و معابر پ آسفالت ۵ کوچه روستا، لوله گذاری در خیابان شهید گاو کار، دیوارکشی حایل رودخانه به طول ۸۰۰ متر در خیابان شهید گاو کار اقدام جهت خرید یک دستگاه نیسان برای دهیاری، همکاری با بسیج و شبکه بهداشت جهت اجرای طرح غربالگری سلامت ، ضدعفونی معابر و اماکن عمومی روستا به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا
در ادامه به پای صحبت های اصغر اصغر نژاد، نایب رئیس شورای روستای فخرآباد نشستیم. وی با بیان اینکه شورای پنجم روستای فخرآباد به دنبال پیگیری برنامه ها و پروژه های نیمه تمام دوره های قبل و مطالبات باقی‌مانده اهالی روستا بوده ،افزود: روستای فخرآباد با حدود ۳۰۰ هکتار از اراضی تحت کشت به دلیل نامناسب بودن شیب اراضی مکانیزه و نرسیدن آب به مزارع هر ساله بالغ بر ۵۰ میلیون تومان جهت لایروبی انهار و زهکشی به منظور جلوگیری از هدر رفت آب و نگهداری آب هزینه می نماید.
نایب رئیس شورای اسلامی روستای فخرآباد در ادامه خاطرنشان کرد: دهیاری و شورای اسلامی روستای فخرآباد به دنبال درخواست آسفالت کوچه ها و معابر روستا از دوره قبل با پیگیری های مجدد موفق به دریافت اعتبار جهت آسفالت برخی از کوچه ها ؛تعداد ۵ کوچه به متراژ ۱۳۷۰ متر شد, وی تبدیل کابل های برق به سیم های رشته ای جهت جلوگیری از سرقت ،نصب یک دستگاه ترانس برق در راستای تقویت برق روستا، انتقال کابل فیبر نوری از لشت نشا به فخر آباد که سبب افزایش سرعت اینترنت و جلوگیری از سرقت سیم های تلفن شده است با اعتباری بالغ بر ۱۰میلیون تومان ،لایروبی آب بندان لوله گذاری از رودخانه اوشمک جهت آبگیری، شن ریزی هر ساله کوچه ها، تعریض کوچه ها، اقدام جهت اجاره ساختمان بلا استفاده بهزیستی واقع در روستا و تبدیل آن به مجموعه ورزشی و تفریحی در صورت موافقت اداره بهزیستی ، تسطیح ،دیوار سازی و محصور کردن زمین ورزشی روستا با اعتباری بالغ بر ۷ میلیون تومان که به دلیل وضعیت اقلیمی هر ۶ ماه یکبار عملیات تسطیح آن انجام میشود،فضاسازی و زیباسازی محوطه بازارچه روستا و تامین روشنایی و ایجاد پیاده رو در آن ،نصب دوربین های امنیتی در چند نقطه از روستا که اخیرا نیز اقدام به تجهیز چند دوربین به سیستم پلاک خوان گردید از دیگر اقدامات عمرانی دهیاری و شورای اسلامی روستای فخرآباد دانست.
وی سپس به مشکلات این روستا پرداخت و گفت : عمده‌ترین مشکلات روستای فخرآباد عبارتند از:عدم خط کشی آسفالت مسیر لشت نشا به زیبا کنار و نصب سرعت گیر ، عدم لایروبی رودخانه اوشمک هر ساله در فصل بارندگی دچار سیلاب و موجب آبگرفتگی معابر روستا می شود، رفع مشکل برق در خیابان شهید گاو کار ،عدم رونق شهرک صنعتی لشت نشا که در روستای فخرآباد واقع شده و تاکنون هیچ اقدامی برای راه اندازی آن صورت نگرفته و نیازمند توجه ویژه مسئولین است تا به اشتغالزایی منطقه کمک شود.
رسول عباس نژاد، رئیس شورای فخرآباد نیز مشکل اصلی روستای فخرآباد را وضعیت نامناسب آب آشامیدنی عنوان کرد و گفت: اعضای شورا و دهیار فخرآباد تعامل بسیار خوبی دارند و برای پیگیری مطالبات اهالی و رسیدگی همه جانبه به این مطالبات و حل مشکلات تقسیم کار کرده‌اند.
وی همچنین از دیگر مشکلات این روستا ضعف آنتن دهی همراه اول نداشتن پست ( سوئیچ) مخابراتی به تعداد کافی عنوان کرد.
وی مشارکت عمومی روستاییان فخرآبادی را در امور خیر و کمک و حمایت های خیرین را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: بسیاری از امور عمرانی و فرهنگی با همکاری و حمایت خیرین انجام می‌شود که جا دارد در اینجا از این عزیزان خیر قدردانی نماییم.
رئیس شورای روستای فخرآباد خاطرنشان کرد: حضور خیرین در رفع مشکلات اهالی و امور خیر همچون فراهم نمودن وسایل عروسی و خانه‌سازی افراد کم بضاعت در این روستا چشمگیر است.

عباس‌نژاد یادآور شد: اخیرا با کمک خیرین عزیز روستا یک واحد مسکونی برای یک نفر از اهالی که خانه‌اش دچارحریق و تخریب شده بود، احداث شد .
رئیس شورای فخرآباد در ادامه به سد لاستیکی رودخانه اوشمک که جز ۱۰ طرح مصوب سد لاستیکی استان گیلان در دوره نهم سفر ریاست جمهوری است، اشاره کرد و گفت : سد لاستیکی اوشمک می‌تواند مشکلات زیادی را در زمینه تامین آب زراعی منطقه حل نماید که متاسفانه تاکنون حتی عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.
وی خاطرنشان کرد: از مسئولین انتظار می‌رود با تسریع در اجرای این پروژه دست کشاورزان منطقه را بگیرند.
گزارش: فرداد همت زاده

Check Also

فرماندار شهرستان لنگرود در نشست مجمع مشورتی شهرداران و روسای شورای های اسلامی شهرهای مراکز شهرستان های گیلان:تاثیرگذاری لنگرود در مباحث سیاسی و اقتصادی/ نقش تاثیرگذار مجمع مشورتی شهرداران و روسای شوراها در چله تمدن سازی

به گزارش پس از باران فرماندار شهرستان لنگرود گفت: در چله تمدن سازی قرار داریم …