یکشنبه , شهریور ۱۸ ۱۴۰۳
Breaking News

نخستین جشنواره ملی چای در لاهیجان، پایتخت چای ایران برگزار شد شهردار لاهیجان: رونق گردشگری و اقتصادی برنامه اولویت دار و مهم مدیریت شهری

نخستین جشنواره ملی چای در لاهیجان، پایتخت چای ایران برگزار شد
شهردار لاهیجان،:
رونق گردشگری و اقتصادی  برنامه اولویت دار و مهم  مدیریت شهری

اختصاصی/ زهرا رگان/ نخستین جشنواره ملی چای کشور «جزیره  استخر»  شهر لاهیجان شهر کاشف السلطنه پدر چای ایران که برای اولین بار چای را به ایران و شهر لاهیجان آورد ، برگزار شد.

شهردار لاهیجان در این مراسم گفت:  یکی از اهدافی که مدیریت شهری لاهیجان  با همکاری و حمایت شورای اسلامی این  شهر  دنبال می‌کند  توسعه و  رونق گردشگری و  اقتصادی در شهر لاهیجان  است.

رضا زنده دل  با بیان اینکه با حمایت مسئولین  شهرستان  توانستیم  شهر لاهیجان را در کمیسیون ملی یونسکو به عنوان پایتخت پایتخت چای کشور معرفی و به ثبت برسانیم.

وی با بیان اینکه در تیر ماه سال گذشته  پلاک کوبی شهر لاهیجان بعنوان  پایتخت  چای کشور به دست مدیر کل محترم کمیسیون یونسکو و استاندار محترم در شهر لاهیجان صورت گرفت و شهر لاهیجان به صورت رسمی به عنوان پایتخت چای کشور معرفی شد، یادآور شد: از  همان روز نخست دبیرخانه جشنواره چای را  نیز در این شهر دایر کردیم و در نظر داریم این جشنواره را به صورت رسمی و ملی هر ساله در شهر لاهیجان برگزار نماییم.

شهردار لاهیجان از  همه مسئولین به ویژه اعضای شورای شهر که در راستای تحقق این هدف مهم  به شهرداری یاری رساندند تشکر ویژه نمود.

بازگشایی جزیره استخر لاهیجان بعداز گذشت ۲۰ سال

زنده دل  در ادامه  بازگشایی جزیره استخر لاهیجان را بعد از گذشت ۲۰ سال توسط شهرداری جهت استفاده شهروندان یکی از اتفاقات مهم دانست و گفت: این اتفاق مهم با حمایت همه جانبه مسئولین شهرستان خصوصاً مسئولین محترم  قضایی صورت گرفته  این بوده که جا دارد تشکر ویژه داشته باشم.

افتتاح رینگ پروژه تالاب حاجی آباد در آینده نزدیک

شهردار لاهیجان با بیان اینکه مدیریت شهری لاهیجان در این دوره در حوزه های مختلف  از جمله حوزه عمرانی،گردشگری و زیست محیطی قدم‌های موثری بر می دارد از  افتتاح رینگ پروژه تالاب حاجی آباد در آینده نزدیک خبر داد که   رونق گردشگری و توسعه شهر لاهیجان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

   نماینده مردم شهرستانهای لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن قدردانی و تشکر ویژه از بانیان  اولین جشنواره ملی چای کشور به خصوص مدیریت شهری این شهر گفت: باید به مردم لاهیجان بخاطر ویژگی های منحصر به فرد شهر لاهیجان  تبریک بگوییم.

نماینده مردم شهرستان های لاهیجان و سیاهکل ؛
دولت باید در پرداخت یارانه برای حفظ زیست بوم و صنعت چای  کمک  کند

رسول فرخی بابیان اینکه. لاهیجان درحوزه های مختلف گردشگری  و فرهنگی حرف برای گفتن دارد، افزود :شهر لاهیجان به عنوان پایتخت گردشگری در شهر های جهان اسلام به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد:این شهر به عنوان پایتخت گردشگری چای ایران و عروس شهرهای ایران درحوزه های فرهنگی و گردشگری است که از سطح بالایی درکشور برخوردار است.

نماینده مردم شهرستان های لاهیجان و سیاهکل با بیان اینکه چای از محصولات استراتژیک و مهم استان گیلان  و شهر  لاهیجان است ابراز امیدواری کرد که دولت در آینده  نزدیک بتواند هم به صنعت تولید چای و هم صنعت فرآوری کمک های لازم جهت پایدار ی این صنعت بومی داشته باشد.

فرخی تاکید کرد: دولت باید از چای به خاطر « زیست بوم» منطقه و بعنوان « پوشش گیاهی» وهم پتانسیل جذب گردشگر در پرداخت یارانه کمک نماید.

وی در ادامه با بیان اینکه چای در اقتصاد مقاومتی  نیز نقش بسزایی دارد ،خاطرنشان کرد: رونق صنعت چای می تواند خانواده های زیادی را مشغول به کار کند و سبب درآمدزایی  پایدار در منطقه و حتی کشور شود.

رییس سازمان چای کشور:
چای ایرانی به دلیل سلامت و ارگانیک  بودن از چای خارجی بهتر است

رئیس سازمان چای کشور نیز در این مراسم با بیان اینکه چای برای گیلان، لاهیجان و مازندران مهم است، گفت:  چای به دلایل مختلف از جمله با گردش مالی بالغ بر چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در پهنه کوتاه اقتصادی  کشور اشتغالزایی برای  بالغ بر ۵ هزار نفرخانوار چایکار و حداقل ۲۵۰۰ نیروی اشتغال مستقیم در کارخانجات چایسازی  اشتغال افراد زیادی در بسته بندی فرآوری ،عرضه و توزیع از جایگاه ویژه ای در کشور برخوردار است.

حبیب جهانساز با بیان اینکه چای ما دارای ویژگی‌هایی است که قطعاً از چای خارجی بهتر است ،خاطرنشان کرد:   چای داخلی به دلایل مختلف از جمله سلامت و ارگانیک  بودن از چای خارجی بهتر است.

رئیس سازمان چای کشور یادآور شد: چای از نظر زیست محیطی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که هیچ محصولی به غیر از چای  وجود ندارد که در اراضی شیب دار  بالای ۵۰ متر در منطقه گیلان و مازندران قابل کشت باشد و به حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش آن  کمک کند .

وی با بیان اینکه چای تنها محصول کشاورزی است که می‌تواند سبب جذب گردشگر شود، گفت: دولت  کمک های متعددی در زمینه تثبیت قیمت چای، افزایش بهای برگ سبز چای  و پرداخت به موقع مطالبات چایکاران نموده است.

رییس سازمان چای کشور در پایان از هموطنان ایرانی خواست تا با مصرف چای ایرانی از کارخانه داران و  چایکاران،  چای ایرانی و  تولید ملی حمایت نمایند.

مدیرکل دفتر امور باغبانی و میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی:
مهمترین ویژگی چای لاهیجان سلامت آن است

مدیرکل دفتر امور باغبانی و میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی  کشور نیز  با بیان اینکه مهمترین رسالت وزارت جهاد کشاورزی ایجاد امنیت غذایی ، حمایت از تولید داخلی و افزایش تولید محصولات کشاورزی  است ، گفت: امیدواریم برگزاری اینگونه  جشنواره ها به معرفی هرچه بیشتر پتانسیل ها و توانمندی‌های استان‌ها و شهرستان‌های مختلف تاثیر گذار باشد.
زهرا جلیلی مقدم با بیان اینکه در حوزه باغبانی مولفه‌هایی مثل طعم، رنگ، بو و بعنوان مولفه های کیفیت در دنیای امروز بسیار مهم است، اظهار داشت: مهمترین ویژگی چای لاهیجان ، سلامت آن است .

وی  ابراز امیدواری کرد: تا این مسأله در سطح کشور جدی گرفته شود و با جایگزین نمودن چای ایرانی به خصوص چای لاهیجان در سبد مصرف خانوارهای ایرانی از تولید داخلی حمایت  شود.
او خاطرنشان کرد: امیدواریم با حمایت هایمان در وزارت جهاد کشاورزی سبب افزایش کمی و کیفی این محصول باشیم.


  جلیلی مقدم  اصلاح و نوسازی باغات ، حمایت از صنایع تبدیلی و تکنولوژی‌های پس از برداشت و تشکیل ارزش تولید این محصول زمینه ساز انقلاب و پیشرفت قابل توجه  صنعت چای ایران و لاهیجان  دانست.
اجرای موسیقی توسط سالار عقیلی و ناصر وحدتی ، استند آپ کمدی توسط یوسف کرمی و افتتاح نمایشگاه چای از مهمترین برنامه های نخستین جشنواره چای  لاهیجان بود.

کشت وصنعت چای در کشور قدمتی بالای یکصد ساله دارد بیش از یک قرن طول کشید تا 65 هزار خانوار چایکار گیلان ومازندران با دست توانای خود حدوداً 32 هزار هکتار باغ چای برای تولید این محصول ارزشمند احداث نموده اند که 60% این باغات در کوهپایه با شیب تند و40% بقیه در دشت قراردارد.

امیدواریم  برگزاری جشنواره ملی چای  لاهیجان تلنگری باشد برای همگان تا  بیشتر  از چای ایرانی و ازتولید ملی و اشتغالزایی  در منطقه چای خیز شمال کشور حمایت کنند.

Check Also

فرماندار شهرستان لنگرود در نشست مجمع مشورتی شهرداران و روسای شورای های اسلامی شهرهای مراکز شهرستان های گیلان:تاثیرگذاری لنگرود در مباحث سیاسی و اقتصادی/ نقش تاثیرگذار مجمع مشورتی شهرداران و روسای شوراها در چله تمدن سازی

به گزارش پس از باران فرماندار شهرستان لنگرود گفت: در چله تمدن سازی قرار داریم …