یکشنبه , شهریور ۱۸ ۱۴۰۳
Breaking News

بهارنارنج ؛شکوفه های درختان نارنج و پرتقالی که با عطر سحرانگیزشان تمام کودکی ام را فرا می‌خواند

بهارنارنج ؛شکوفه های درختان نارنج و پرتقالی که با عطر سخرانگیزشان تمام کودکی ام را فرا می‌خواند

زهرا رگان / این روزها عده ای دغدغه مند از شهر کومله نه تنها کمر همت بستند تا خاطرات کودکی مان را در باغ خیالمان لابه لای بوته های سبز چای با ریسه های معطر شکوفه های نارنج و پرتقال که مادر بعد از فراغت بال از کار کشاورزی جمع آوری میکرد تا دستبند و گردنبند معطر دخترکانش باشد، گره می‌زنند بلکه با یادآوری ریشه ها و اصالت فرهنگی و احیا آداب و سنن قدیمی نیاکانمان اصالت چند هزار ساله مردمان پاک نهاد این مرزو بوم را به رخ جهانیان میکشانند.

بهار نارنج همان شکوفه های خوش عطر درختان نارنج و پرتقال است که شکوه و عطرش در فصل بهار بهشت چشم گردشگران می شود و در پاییز و زمستان، جای خود را به میوه نارنج می دهد. بهارنارنج خواص دارویی فراوانی دارد و احساس آرامش یکی از مهمترین خاصیت ها

بهارنارنج ؛شکوفه های درختان نارنج و پرتقالی که با عطر سحرانگیزشان تمام کودکی ام را فرا می‌خواند

از شکوه شکوفه های بهارنارنج تا  میزبانی جشنواره ملی

  / این روزها  عده ای دغدغه مند  از شهر کومله   نه تنها  کمر همت بستند تا خاطرات کودکی مان را در باغ خیالمان از   لابه لای بوته های سبز چای با ریسه های معطر شکوفه های نارنج و پرتقال که مادر بعد از فراغت بال از کار کشاورزی جمع آوری  میکرد تا دستبند و گردنبند معطر دخترکانش باشد، گره می‌زنند بلکه با یادآوری ریشه ها و اصالت فرهنگی  و  احیا آداب و سنن قدیمی نیاکانمان  اصالت چند هزار ساله مردمان پاک نهاد این مرزو بوم را به رخ جهانیان بکشانند.

  شهرستان لنگرود هم مثل همه شهرستان های گیلان سرسبز مهد تمدن و فرهنگ و اصالت است  و کومله سرزمین شکوفه های نارنج و پرتقال سالهاست در کنار تمام داشته های فرهنگی، علمی ، ادبی و هنری اش در قامت یک جشنواره   تمام اصالت مردمان غیور این منطقه را در قالب برپایی «جشنواره بهارنارنج »به نمایش میکشد.
  این جشنواره که از سال ۱۳۹۱ آغاز شده است  با پیگیری های مجموعه مدیریت شهری ( شهرداری و شورای اسلامی شهر کومله )  امسال  به  ثبت ملی  رسید و  در حالی شاهد  نهمین جشنواره ملی بهار نارنج  در شهر کومله بودیم  که میزبان گردشگران و مسافران زیادی از سراسر ایران اسلامی بود.

جشنواره امسال با سالهای گذشته تفاوت های زیادی داشت از سرویس ایاب و ذهابش گرفته که مینی بوس های رایگان توسط شهرداری کومله برای شرکت کنندگان مهیا شده بود تا برنامه‌های متنوع فرهنگی، ورزشی ، هنرهای بومی، محلی و … بطور مثال برای نخستین بار این جشنواره  به مدت سه روز برنامه ریزی شده بود ، ۲۰ اردیبهشت با برپایی  سفره گیلانی  شاهد نمایش دست پخت های کدبانوهای شمالی بودیم  که با غذاهای سنتی و مسابقه آشپزی  همراه بود
. مسابقات شطرنج از دیگر برنامه‌های های روز نخست  این جشنواره بود که در سالن ورزشی فاطمی با حضور ۲۲۰ شطرنج باز از کل کشور برگزار شد.

روز  پنج شنبه ۲۱ اردیبهشت که  روز دوم و اصلی برگزاری جشنواره بهار نارنج بود با استقبال چشمگیر  چند هزار نفری  گردشگران  همراه بود و بر نامه های مختلف  هنری و هنرنمایی  با حضور مردم و مسئولان برگزار شد و لحظات فرح بخش پر نشاطی برای مردم ایجاد کرد.

جمعه ۲۲ اردیبهشت  نیز روز سوم و برنامه  پایانی جشنواره ملی بهار نارنج کومله بود که  پهلوانانی از سراسر گیلان و مازندران  در مسابقه  کشتی گیله مردی  شرکت کردند و خاطرات  قدیمی ها را  زنده کردند.

بهار نارنج همان شکوفه های خوش عطر درختان نارنج و پرتقال است که شکوه و عطرش در فصل بهار بهشت چشم گردشگران می شود و در پاییز و زمستان، جای خود را به میوه نارنج می دهد.
بهارنارنج خواص دارویی فراوانی دارد و احساس آرامش یکی از مهمترین خاصیت های این گیاه است.
در شرق گیلان این شکوفه ها به دلیل وجود باغات مرکبات در اردیبهشت ماه به وفور یافت میشود و مردمان این منطقه از شکوفه ها ی بهار نارنج برای تهیه مربا و شربت  درست کرده یا خشک کرده و در زمستان بعنوان گیاه دارویی خشک شده استفاده می‌نمایند.

Check Also

فرماندار شهرستان لنگرود در نشست مجمع مشورتی شهرداران و روسای شورای های اسلامی شهرهای مراکز شهرستان های گیلان:تاثیرگذاری لنگرود در مباحث سیاسی و اقتصادی/ نقش تاثیرگذار مجمع مشورتی شهرداران و روسای شوراها در چله تمدن سازی

به گزارش پس از باران فرماندار شهرستان لنگرود گفت: در چله تمدن سازی قرار داریم …