یکشنبه , شهریور ۱۸ ۱۴۰۳
Breaking News

دومین جشنواره کوچ بهاره عشایر در رضوانشهر برگزار شد/دکتر جهانی خبر داد:ثبت ملی اولین جشنواره کوچ عشایر در استان گیلان دردستور کار قرار گرفت

دومین جشنواره کوچ بهاره عشایر در رضوانشهر برگزار شد

دکتر جهانی خبر داد:ثبت ملی اولین جشنواره کوچ عشایر در استان گیلان در دستور کار قرار گرفت

دومین جشنواره کوچ بهاره « رمن شه» در روستای «شال راه» واقع در ارتفاعات رضوانشهر با حضور دکتر ولی جهانی و دکتر صفوی فرماندار این شهرستان و جمعی از مسئولین این شهرستان با حضور دامداران و عشایر منطقه برگزار شد.

مدیر کل میراث فرهنگی-گردشگری و صنایع دستی گیلان در این مراسم ضمن تقدیر از فرماندار رضوانشهر و برگزار کنندگان این جشنواره به دلیل همکاری به عمل آمده در برگزاری جشنواره ای با فرهنگ باستانی« کوچ بهاره» عشایر به عنوان شهرستان پایلوت در گیلان با تایید سخنان فرماندار این شهرستان از در دستور کار قرار گرفتن ثبت ملی جشنواره کوچ بهاره عشایر در شهرستان رضوانشهر خبر داد و گفت: طبق بررسی های به عمل آمده از سال ۱۳۸۰ در شهرستان رضوانشهر بالغ بر ۱۵۵ اثر تاریخی شناسایی شده است.

ولی جهانی با بیان اینکه این شهرستان حدود ۳هزار و ۵۰۰سال قدمت دارد و اگر آن را جزو توالش محسوب کنیم ،اولین کاوش های باستان شناسی که در منطقه میان رود و وسکه اتفاق افتاده است مربوط به این شهرستان است، گفت: بخشی از آثار موجود در موزه باستان شناسی و مردم شناسی رشت مربوط به شهرستان رضوانشهر می باشد .

ایجاد اولین موزه عشایر گیلان در رضوانشهروی در ادامه از ایجاد اولین موزه عشایر گیلان در رضوانشهر خبر داد و اظهار داشت: با تلاش های صورت گرفته توسط همکاران و فرماندار محترم رضوانشهر، اولین موزه عشایر استان گیلان در ساختمان جوان این شهرستان ایجاد شده است که بخشی از آثار این موزه نیز توسط مردم اهدا شده است .

جهانی خاطر نشان کرد: آثاری که در کاوش ها ی این مناطق بدست آمده مربوط به همین دامداران بوده که فرهنگ باستانی دامداری ، کوچ عشایر و اصالت خود را حفظ کرده اند.

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گیلان بیان داشت: قبل از رواج کشاورزی و کشت محصولاتی همچون برنج و چای در استان گیلان مردمان این منطقه از طریق پرورش دام امرار معاش می کردند، از این رو فرهنگ دامداری در تاریخ و تمدن استان گیلان ریشه دار است .

وی در پایان هدف از برگزاری این جشنواره را برای دومین سال متوالی احیا، حفظ و انتقال آداب و رسوم گذشتگان به نسل آینده دانست و برگزاری این گونه جشنواره ها را سبب رونق گردشگری و اقتصاد منطقه عنوان کرد.

Check Also

فرماندار شهرستان لنگرود در نشست مجمع مشورتی شهرداران و روسای شورای های اسلامی شهرهای مراکز شهرستان های گیلان:تاثیرگذاری لنگرود در مباحث سیاسی و اقتصادی/ نقش تاثیرگذار مجمع مشورتی شهرداران و روسای شوراها در چله تمدن سازی

به گزارش پس از باران فرماندار شهرستان لنگرود گفت: در چله تمدن سازی قرار داریم …