یکشنبه , شهریور ۱۸ ۱۴۰۳
Breaking News

میرزای کوچک‌نام و بزرگ‌منشِ گیلان یادداشت | دکتر محدثه فردی

میرزای کوچک‌نام و بزرگ‌منشِ گیلان
یادداشت | دکتر محدثه فردی

گیلان به خود می‌بالد که چهره‌ای ملی را تقدیم این مرز پرگوهر کرده است، چهره‌ای ملی، مقتدر و چهره‌ای سلطه‌ناپذیر، از میرزای کوچکی سخن می‌گویم که اگرچه نامش کوچک بود اما به بزرگیِ مرام و منشش در تاریخ شناخته می‌شود.

یونس، فرزند میرزای بزرگ، روحانی مبارزی که به‌وقت نیاز، لباس عِلم را از تن بیرون آورد و عَلَمِ رزم بر تن پوشید تا به اهل زور و ستم بفهماند، درس آموخته نهضت حسین(ع)، سر می‌دهد اما تن به ذلت نه!

او گفت اگر تنها بودید و خائن در میانتان بود، نترسید و نهراسید چراکه برای اعتلای حق باید محکم بود و محکم ایستاد، حتی اگر به قیمت از دست دادن دوستان و یارانتان تمام شود.

میرزا، تاریخ را به‌زانو درآورده چراکه نام کوچکش به نام جنبش ضداستعماری گره خورده، جنبشی به نام «جنگل» با رهبری به نام «میرزا یونس»

میرزا کوچکِ تاریخ گیلان، مجاهدی بود که برای استقلال کشور و جلوگیری از نفوذ بیگانگان نهضتی به بزرگی جنگل بر پایه اسلام و تبعیت از تعالیم آن بنا کرد و نشان داد گیلانیِ غیور، سر می‌دهد اما هیچ‌گاه بر طبل سازش نمی‌کوبد و مرگِ باعزت را به ذلت ترجیح می‌دهد.

Check Also

فرماندار شهرستان لنگرود در نشست مجمع مشورتی شهرداران و روسای شورای های اسلامی شهرهای مراکز شهرستان های گیلان:تاثیرگذاری لنگرود در مباحث سیاسی و اقتصادی/ نقش تاثیرگذار مجمع مشورتی شهرداران و روسای شوراها در چله تمدن سازی

به گزارش پس از باران فرماندار شهرستان لنگرود گفت: در چله تمدن سازی قرار داریم …