دوشنبه , شهریور ۲۶ ۱۴۰۳
Breaking News

رئیس دانشگاه گیلان: روز خبرنگارنماد پیوستگی دیپلماسی علمی با رسانه است

به مناسبت 17 مردادماه روز خبرنگار، نشست خبری رئیس دانشگاه گیلان با اصحاب رسانه استان در اتاق شورای حوزه ریاست دانشگاه گیلان برگزار شد که در این نشست دکتر محمد دوستار روز خبرنگار را نماد پیوستگی دیپلماسی علمی با رسانه دانست.

دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه گیلان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر عرصه اطلاع رسانی و خبر به ویژه خبرنگار شهید محمود صارمی که به‌نام روز خبرنگار نامگذاری شده است، این روز را به عموم فعالان این عرصه تبریک گفت و افزود: طبق تحقیقاتی که انجام شده شغل خبرنگاری یکی از ده شغل پر استرس دنیا شناخته شده و این موضوع خود گواه بر حساس بودن این حرفه دارد.

وی با بیان اینکه ترور، عملی غیرقانونی و غیرانسانی است و توسط کشورهایی که هویت انسانی ندارند روی می‌دهد، افزود: جمهوری اسلامی ایران از ترور و رفتار ناجوانمردانه بیشترین آسیب را به‌ویژه در اوایل انقلاب، ترور نخبگان علمی، ترور فرماندهان و مستشاران نظامی و چهره‌های تاثیرگذار جبهه مقاومت، در جهان دیده است.

رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه شهید سلیمانی و شهید هنیه از چهره‌های مقاومت هستند که بی‌نظمی سیاسی جهان از توانمندی آنها به نظم‌بخشی می‌رسید، گفت: شهادت اسماعیل هنیه در تهران یک اقدام غیر دیپلماتیک است که توسط رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد و با شهادت این چهره وجدان همه دنیا بیدار شد و امیدواریم در دادگاه‌های صالح بین‌المللی، رژیم صهیونیستی محکوم و اسرائیل از صفحه روزگار محو شود.

دکتر دوستار با بیان اینکه روز خبرنگار فرصتی مغتنم برای تشکر از تلاش‌های فعالان رسانه است تصریح کرد: در دانشگاه روز خبرنگار را نماد پیوستگی دیپلماسی علمی با رسانه می‌شناسیم و این همکاری دوسویه مجالی ارزشمند است که هم ظرفیت‌های دانشگاه را به مخاطبین آن معرفی کنیم و هم انتظارات و مطالبات قشر علمی شنیده شود تا در عرصه علمی و اجتماعی بهتر و دقیق‌تر تصمیم‌گیری شود.

وی با تأکید بر نقش پررنگ خبرنگاران در زندگی آحاد جامعه گفت: خبرنگاران پل ارتباطی بین سازمان‌ها و جامعه هستند و در عصر حاضر که رسانه‌ها زندگی انسان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، خبرنگاران باید علاوه بر ماهیت رسانه که خبررسانی است، از سواد و دانش رسانه‌ای برخوردار باشند تا بتوانند برای ارتقای کیفیت زندگی مردم در عصر رسانه، صحت و کیفیت اخبار و موضوعات متنوعی که بویژه در فضای مجازی منتشر می‌شود را به خوبی نمایان کنند.

رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه دانشگاه گیلان تنها دانشگاه جامع و دولتی استان است، گفت: این دانشگاه دارای 564 هیأت علمی، 466 کارمند و حدود 14هزار دانشجوی مشغول به تحصیل است که از این تعداد بیش از 8 هزار نفر را دختران و 5 هزار و 700 نفر را پسران تشکیل می‌دهند.

دکتر دوستار با بیان اینکه تعداد دانشجوبان دانشگاه در مهرماه امسال به ۱۸ هزار نفر می‌رسد، خاطرنشان کرد: دانشگاه گیلان دارای ۱۳ دانشکده و دو پژوهشکده است که با ظرفیت‌های کنونی پذیرای حدود 5هزار دانشجو در سال جدید خواهیم بود.

وی چاپ ۸۳ جلد کتاب توسط اعضای هیأت علمی، فعالیت ۲۹ مجموعه و واحدهای فناور و مراکز رشد، فعالیت پنج شرکت دانش‌بنیان و راه‌اندازی پردیس با رویکرد کشاورزی و صنایع تبدیلی بر اساس نیاز استان را از دیگر اقدامات علمی و پژوهشی این دانشگاه دانست.

رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به انعقاد ۵۳ قرارداد کاربردی با صنعت در سال گذشته، گفت: دانشگاه گیلان با داشتن ۸۱ انجمن علمی و تشکل‌های فرهنگی و سیاسی، علمی علاوه بر انتقال دانش، پژوهش و ارائه فناوری به صنعت، در زمینه رشد فرهنگی، اجتماعی و معنوی دانشجویان نیز پیش قدم است.

دکتر دوستار افق فعالیت دانشگاه را مهارت‌محورکردن آموزش دانست و گفت: هدف این است که خروجی دانشگاه بتواند نیازمندی جامعه را در عرصه صنعت و خدمات برطرف و مهارت آموزی را از طریق کارآموزی در کنار تحصیل با کمک صنعت و برگزاری دوره‌های توانمندسازی توسط انجمن‌ها، مراکز رشد و واحدهای فناور دنبال کند.

وی با بیان اینکه دانشگاه در رویکرد جدید به دنبال عرضه فناوری است، گفت: علاوه بر تولید پژوهش و فناوری، عرضه فناوری‌های تولیدشده که درحال حاضر در عرصه صنعت نیز استفاده می‌شود از تصمیمات مهم در دوره جدید است که این موضوع علاوه بر ارتقاء سطح علمی، زمینه‌ساز حل مشکلات و دغدغه‌های استان خواهد بود که در دراز مدت قطع وابستگی به خارج را به دنبال دارد.

رئیس دانشگاه گیلان تأکید کرد: دانشگاه گیلان بعد از ۵۰ سال از فعالیت خود، به دنبال نگاه مسئله محور و شناخت مسائل است و در این راستا نشست‌های مختلفی برگزار کرده و نیازهای استان و جامعه را شناسایی و دسته‌بندی کرده و در راستای برطرف نمودن آن‌ها برنامه‌ریزی شده است.

دکتر دوستار افزود: درنظر داریم از طریق یک رویداد خدمات پنجاه ساله دانشگاه را در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فناوری و اجتماعی به اطلاع مردم برسانیم که در همین راستا پذیرای تعامل و همکاری مؤثر رسانه‌ها با دانشگاه هستیم.

وی افزود: علاوه بر آن به دنبال تهیه مستندات از تاریخچه آموزشی، تدریس، تحصیل و پژوهش در گیلان هستیم و از کلیه افراد داخل و خارج کشور دعوت می‌شود تا اسناد و مدارک از تاریخچه آموزش عالی استان را به دبیرخانه‌ای که در دانشگاه گیلان تشکیل می‌شود ارائه کنند تا موزه علم و فناوری در گیلان راه‌اندازی و شناسنامه آموزش عالی گیلان به همگان معرفی شود.

رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص فعالیت در حوزه فناوری به خصوص هوش مصنوعی، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه هوش مصنوعی فعالیت‌های علمی، پژوهشی، اقتصادی و سیاسی جامعه را دستخوش تحول کرده است، در راستای مسیر رشد و توسعه دانشگاه و بر اساس منویات مقام معظم رهبری، کارگروه توسعه هوش مصنوعی در دانشگاه گیلان راه‌اندازی شد و در صدد هستیم تا بتوانیم رشته‌ هوش مصنوعی و در آینده نیز دانشکده تخصصی آن را در دانشگاه راه‌اندازی کنیم.

شایان ذکر است در پایان این نشست از خبرنگارانی که در سال گذشته با دانشگاه مشارکت فعال داشتند، تقدیر به عمل آمد.

Check Also

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان:وفاق و وحدت عامل پیشرفت جامعه است

پس ا باران ز_ رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان وفاق و وحدت در دانشگاه را …