یکشنبه , شهریور ۱۸ ۱۴۰۳
Breaking News

میر مجتبی زالی، دهیار جلیدان:با حضور مهندس جم ، لشت نشا جان تازه ای گرفته است

در بازنگری طرح هادی روستایی دریافت نظرات دهیار و شورای اسلامی بسیار مهم است

در راستای معرفی پتانسیلها و ظرفیتهای بخش لشت نشا با هماهنگی بخشدار این بخش با دهیاران و شوراها به گفتگو نشستیم.

اختصاصی رایان خبر میرمجتبی زالی که از سال ۹۶ دهیار روستا های جلیدان و نوسل استف،همزمان سرپرستی دهیاری روستای نوده را نیز بر عهده دارد.
بمنظور آشنایی با این روستا ،معرفی پتانسیلها و ظرفیتها و انعکاس مسائل و مشکلات آن جهت رسیدگی مسوولین به پای سخنان او نشستیم.
زالی در آغاز این گفتگو با بیان اینکه عملکرد دهیار در راستای حمایتها و تعامل خوب اعضای شورا شکل می‌گیرد، گفت: خوشبختانه بین دهیاری و شورای اسلامی روستای جلیدان تعامل خوبی برقرار است که در اینجا جا دارد از اعضای محترم شورای اسلامی روستا: آقایان مهدی طاهری نژاد ,محمد تقی گلدوست و گدا علی منفرد بابت حمایت هایشان تشکر و قدردانی نمایم.
وی با بیان اینکه روستای جلیدان از کیفیت آب آشامیدنی مطلوبی برخوردار نیست به بیان عملکرد دهیاری و شورای اسلامی این روستا در دوره پنجم شورا پرداخت و اظهار داشت: از عمده‌ترین اقدامات عمرانی و دهیاری و شورای اسلامی روستای جلیدان در دوره پنجم شورا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: اجرای بزرگترین پروژه تسطیح اراضی استان گیلان در روستای جلیدان با قابلیت زیر کشت ۲۰۵هکتار از اراضی زیر کشت، شن ریزی و تعریض ۳ کیلومتر از معابر و کوچه های روستا ,جابجایی و تغییر مکان تیرهای برق که هم اکنون در حال انجام است, آسفالت دو کیلومتر از کوچه های روستا ،تعریض کوچه ها، نصب دوربین های امنیتی مدار بسته در ورودیهای روستا که کنترل آن در محل ساختمان دهیاری می باشد، نصب لوله های پلی اتیلن جهت هدایت آبهای سطحی در چند نقطه از مناطق آبگیر روستا، استفاده از ماشین کمپرسی دهیاری و تبدیل آن به ماشین جمع آوری زباله که علاوه بر روستای جلیدان، زباله‌های روستاهای همجوار را نیز جمع آوری می‌نماید، احداث ساختمان دهیاری ،دریافت سهمیه کابل خودنگهدار به طول ۴و نیم کیلومتر برای روستا که پایان سال جاری نصب می گردد.
وی در ادامه این گفت‌وگو به بیان مشکلات روستا پرداخت و گفت: با توجه به اینکه روستای جلیدان محل تلاقی و اتصال چند روستا و همچنین مجاورت قرار گرفتن به دریا, شهر لشت نشا و در مرکز بخش و همجواری با روستاهای بزرگ و وجود آب بندان ۳۰ هکتاری از پتانسیل گردشگری و توریستی بالایی برخوردار است که با مدیریت بهینه ، حمایت و همکاری همه جانبه مسئولین و دست اندرکاران امور می تواند توسعه یافته به روستایی توریستی و گردشگری تبدیل شود.

دهیار جلیدان با بیان اینکه مدیریت در روستاها باید به گونه‌ای باشد که در کنار حفظ بافت سنتی و روستایی و زمین های کشاورزی و باغات منجر به جذب سرمایه گذار به خصوص در زمینه توسعه گردشگری شود به بازنگری طرح هادی روستایی اشاره نمود و اظهار داشت: طرح هادی روستای جلیدان در سال ۹۵ بازنگری شده و محدودیت بافت مسکونی برای افراد بومی مشکلات زیادی را به وجود آورده است.
زالی خاطرنشان کرد: این مسئله باعث مهاجرت روستاییان به شهرها می شود چرا که هر روستایی فرزندانی دارد که در آینده نیاز به مسکن دارند و در صورت نداشتن زمین مسکونی مجبور به مهاجرت می شوند.
و ی خاطرنشان کرد؛باید فکری به حال روستاییان شود, دهیار جلیدان در خصوص حل این مشکل پیشنهاد داد: بنیاد مسکن برای بازنگری طرح هادی در روستاها و مشخص کردن محدوده مسکونی باید از نظرات دهیار و اعضای شورای روستاها که آشنایی کامل از وضعیت موجود روستایشان دارند, استفاده نمایند.
وی ادامه داد: بنیاد مسکن می‌تواند برای هر خانواده حدود ۲۰۰ متر زمین مسکونی در نظر بگیرد که قابلیت فروش هم نداشته باشد تا با این روش هم از روند مهاجرت روستاییان جلوگیری شود و هم از فروش زمین‌های روستاها به غیر بومیان و هم سرانه زمین‌های کشاورزی باغی روستاها حفظ گردد.

زالی همچنین از نصب پمپاژ در رودخانه اوشمک رود جهت تزریق آب به رودخانه چپک چکه به منظور تامین آب زراعی روستا خبر داد و گفت: این اقدام از دو سال پیش شروع شده ولی به دلیل نداشتن برق و ولتاژ لازم به مرحله اجرا در نیامده است.
دهیار جلیدان نداشتن آب آشامیدنی مطلوب، عدم نصب علائم خط کشی در جاده نوسل و جلیدان و حادثه‌خیز بودن آن را از دیگر مشکلات این روستا عنوان کرد و به بیان عملکرد دهیاری و شورای اسلامی روستای جلیدان در زمان شیوع ویروس کرونا پرداخت و گفت: جهت مقابله با ویروس همه گیری کرونا و مدیریت این بحران دهیاری و شورای اسلامی جلیدان با کمک نیروی مقاومت بسیج لشت نشا،پایگاه مقاومت بسیج روستا ، خیرین و اهالی محترم به ضدعفونی معابر و اماکن عمومی در چند مرحله پرداخت همچنین ماسک ،مواد ضدعفونی کننده در اختیار خانواده‌ها قرار داد یک و در چند مرحله بسته های معیشتی تهیه و در بین اقشار آسیب‌پذیر و روستا توزیع کردیم.

دهیار جلیدان با بیان اینکه ثبات مسئولیت در یک بخش می‌تواند مشکلات زیادی را برطرف کند، گفت: جناب آقای مهندس جهانبخش جم از بخشداران توانمند شهرستان رشت هستند. وی افزود: ایشان مدیری تمام عیار, کاربلد, مشکل گشا, توانمند و با کفایت هستند که همواره حامی دهیاران بخش لشت نشا می باشند و با حضور ایشان لشت نشا جان تازه ای گرفته است.
وی در پایان ضمن قدردانی از زحمات بخشدار لشت نشا از روئسای اداراتی همچون کمیته امداد ،جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای به جهت همکاری‌های تنگاتنگ که با مسئولین محلی روستای جدید آن دارند تقدیر و تشکر نمود

گزارش:زهرا رگان

Check Also

فرماندار شهرستان لنگرود در نشست مجمع مشورتی شهرداران و روسای شورای های اسلامی شهرهای مراکز شهرستان های گیلان:تاثیرگذاری لنگرود در مباحث سیاسی و اقتصادی/ نقش تاثیرگذار مجمع مشورتی شهرداران و روسای شوراها در چله تمدن سازی

به گزارش پس از باران فرماندار شهرستان لنگرود گفت: در چله تمدن سازی قرار داریم …