جمعه / ۲۷ مهر / ۱۴۰۳
×
سید سبحان هاشمی پور ، دهیار تالش محله لنگرود در گفتگو با صدرا :ایجاد بازارچه دائمی و ثبت تولید نان برنجی با برند تالش محله از مطالبات به حق اهالی می‌باشد
  • اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۰
  • نگاهی به بیوگرافی تالش محله

    اختصاصی پایگاه خبری رایان خبر،روستای تالش محله بعنوان اولین روستا در وروری لاهیجان به لنگرود است که از آن بعنوان پیشانی شهرستان لنگرود یاد می‌شود.
    این روستا در ۴ کیلومتری شهرستان لنگرود قرار دارد و جز بخش مرکزی این شهرستان بشمار می رود. طبق آمار سرشماری سال ۹۵ این روستا دارای ۳۷۶ خانوار و ۱۱۰۶ نفر جمعیت است.

    برای آشنایی بیشتر با این روستا و بازتاب عملکرد دهیاری و شورای اسلامی آن با سید سبحان هاشمی پور ، دهیارو مجبد محمد زاده ، رییس شورا به گفت‌وگو پرداختیم که ماحصل آن را در زیر می‌خوانید:

    دهیار این روستا در آغاز این گفتگو ضمن قدر دانی از حمایت های خوب اعضای شورا، تعامل شورا و دهیاری تالش محله را در دوره پنجم شورا خوب ارزیابی کرد و به معرفی اعضای شورای این روستا پرداخت.

    وی گفت: اعضای محترم شورای اسلامی روستای تالش محله متشکلند از آقایان: مجید محمد زاده ،سید نوری هاشمی پور،امیر شمسی درخشان عضو مستعفی و سرکار خانم سید مریم عسکری (عضو علی‌البدلی که پس از استعفای یکی از اعضای دیگر در سال پایانی دوره پنجم مشغول خدمت شدند )
    وی با بیان اینکه روستای ما از ساکنین غیربومی کمتری برخوردار است، گفت: اکثر ساکنین روستا بومی هستند و روستای تالش محله روستای متراکمی است که شغل غالب مردم چای و برنج و علی الخصوص تولید و تهیه نان برنجی( بعنوان برند تالش محله) می‌باشد.

    گردشگری

    هاشمی پور سپس به بحث گردشگری این روستا پرداخت و خاطر نشان کرد: تالش محله دارای بافت با ارزش و سنتی است که بصورت منحنی غیر خطی بوده و دارای ارزش معماری است .
    وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما که برای حفظ و احیا این بافت سنتی و معماری خاص آیا اقدامی صورت گرفته یا نه گفت: درسال ۹۷جهت ثبت بافت مسکونی این روستا تحت عنوان « بافت با ارزش» به بنیاد مسکن تقاضا دادیم اما متاسفانه تاکنون کارشناسان مربوطه توجهی به این مسأله نکرده اند.
    دهیار تالش محله یادآور شد: این روستا دارای ۳ استخر یا آب بندان است که هم مصارف کشاورزی دارد و هم پتانسیل توسعه گردشگری


    وی از دیگر اماکن توریستی ،گردشگری این روستا را بقعه متبرکه امام زاده خرم کیا و پل خشتی عنوان کرد که قدمت آن مربوط به دوره قاجاریه است که البته به ثبت نرسیده است
    وی افزود؛ تقاضای ما از میراث فرهنگی این است که ضمن بازدید از پل این روستا شرایط را برای ثبت آن مهیا نمایند.

    اهم پروژه های انجام گرفته در دوره پنجم

    دهیار تالش محله در ادامه سخنان خود به بیان پروژه‌های عمرانی این روستا پرداخت و اظهار داشت؛ بزرگترین پروژه عمرانی در روستای تالش محله را میتوان نصب دیوار سنگی جهت مهار سیل( با توجه به اینکه این روستا در مواقع بارندگی شدید سیل خیز است) دانست. وی عمده ترین اقدامات انجام گرفته در راستای ایمن سازی روستا در برابر سیل را ۱_ احداث دیواره سنگ مالون به طول ۱۰۰ متر توسط بنیاد مسکن ۲_ ایجاد پل بتنی توسط منابع طبیعی۳ایحاد ۴۱ دیواره رودخانه چهار مورد سنگی و بتنی احداث یک دهنه پل ۴در ۱۴متری ۵ لایروبی آب بندان (استخر کشاورزی) توسط اداره آبیاری را نام برد.
    وی افزود: خدا را شاکریم تالش محله با اقدامات بوجود آمده از خطرات سیل احتمالی نجات یافته است .

    تقویت برق روستا

    هاشمی پور برطرف کردن ضعف برق روستا را از جمله اقدامات عمرانی دیگر دهیاری و شورای اسلامی روستای تالش محله عنوان کرد که توسط اداره برق لنگرود و کمک و پیگیری شورا و دهیاری انجام گرفته است.

    وی ضمن تشکر از اداره برق شهرستان گفت: در این ۴ سال ۶۰ عدد تیر برق تعویض و ۹۰ درصد سیم های مسی تعویض شدند و کابل خودنگهدار جایگزین آنها گردید .

    وی اضافه کرد:بتن‌ریزی معابر به تعداد ۶ معبر نیز از جمله اقدامات دیگر دهیاری‌ و شورای اسلامی در این دوره می‌باشد.

    مدیریت بحران کرونا

    دهیار تالش محله همچنین به مدیریت دهیاری و شورای اسلامی روستا در مدیریت بحران کرونا اشاره کرد و گفت: ۱۵۰ بسته معیشی با کمک پایگاه مقاومت بسیج و هیئت امنا در قالب طرح مواسات و همدلی و کمک های مومنانه در میان اهالی توزیع گردید ،معابر روستا را در مراحل متعدد ضد عفونی کردیم و ماسک تهیه و در بین مردم توزیع شد و بمناسبت گرامیداشت یاد و خاطره سردار حق بین نیز ۸۰ بسته معیشتی به ارزش ریالی هر کدام ۲۰۰هزار تومان به همت دهیاری و شورای اسلامی و هییت امنا در بین افراد کم بضاعت در ماه مبارک رمضان توزیع شد.

    پروژه آسفالت

    هاشمی پور سپس بزرگترین مشکل روستا را معابر این روستا دانست و گفت: بازگشایی و آسفالت معابر در دوره بعدی برای مسئولان روستا باید در اولویت قرار گیرد.

    ایجاد بازارچه دائمی در تالش محله از نیازهای اساسی بشمار می رود

    دهیار تالش محله در ادامه ی این گفتگو به یکی از عمده ترین دغدغه خود که همان دغدغه همه مردم این روستا است اشاره کرد و گفت: دغدغه عمده امروز ما لزوم توجه بیشتر صندوق کارآفرینی امید به تولید اصلی روستا« تولید نان برنجی» است.
    وی افزود: در حاضر ۸۰ خانوار این روستا به تهیه و تولید نان برنجی سنتی اشتغال دارند و ایجاد بازارچه دائمی در تالش محله یکی از نیازهای اساسی است که باید حمایت شود.
    وی یاد آور شد: درفصل های بهار و تابستان ۸۰ خانوار و درفصل زمستان ۲۰۰ خانوار این روستا به تولید نان برنجی مشغولند.

    دهیار تالش محله با بیان اینکه اشتغال به تولید نان برنجی ( نان تمیجان) یکی از اصلیترین شغل و منبع اصلی درآمدی مردم به شمار می‌رود خواستار توجه و حمایت ویژه مسوولین شد.
    وی تاکید کرد: با ایجاد بازارچه دائمی در تالش محله شاهد رونق تولیدات محلی و روستایی و چرخه اقتصادی این منطقه خواهیم بود.
    دهیار تالش محله همچنین به بازنگری طرح هادی روستا اشاره نمود و افزود: طرح هادی تالش محله از سال ۹۳ بازنگری شده ولی متاسفانه بعلت عدم ابلاغ این طرح به دهیاری دچار مشکل هستیم و از بنیاد مسکن تقاضا داریم این ابلاغیه صورت گیرد.
    وی خاطرنشان کرد: براساس قانون، کتابچه طرح هادی باید در دهیاری موجو باشد اما بنیاد مسکن به ما چنین کتابچه ای نداده است.
    وی افزود: از دیگر مشکل این روستا این است که با توجه به کمبود زمین و تراکم زیاد روستا با معضل عدم ساخت و ساز مسکونی مواجه هستیم.


    هاشمی پور تعامل شورا و دهیاری را عالی عنوان کرد و گفت: شورای روستای ما بسیار پاکدست هستند و رفیق روزهای سختند
    افزود: هر روستایی که شورای همدل داشته باشد کار کردن دهیار آسان می شود.

    مشکلات روستا

    دهیار تالش محله سپس مشکلات این روستا را برشمرد.
    وی عدم برگزاری کمیسیون ها و عوراض سنگین نظام‌مهندسی را ازدیگر چالش های بزرگ روستاها دانست.
    هاشمی پور در ادامه گفت: دهیار یک روستا قدرت کافی برای برخورد با تخلفات این چنینی را ندارد و قوانین موجود مطابق بر روستاها نیستند.
    وی افزود: برای حفظ اهالی و حفظ بافت روستا نیاز است کمک کنیم تا اینگونه مسائل حل شود.
    هاشمی پور ساخت کمربندی و کنارگذر جدید را باعث تخریب زمین فوتبال تالش محله دانست و افزود: بابت این تخریب حتی خسارتی هم پرداخت نشد که باعث نارضایتی عمومی شد ه است.
    وی نداشتن ساختمان دهیاری را از دیگر مطالبات روستای تالش محله عنوان کرد و گفت: ساختمان فعلی دهیاری استیجاری است .و احداث ساختمان دهیاری از مطالبات بحق اهالی این روستا می‌باشد.


    وی در خصوص مشکلات دهیاران نیز یادآور شد: دهیار باید قانون بداند و آموزش دیده و با تجربه باشد و حتی المقدور بومی آن منطقه نباشد.
    وی افزود: دومین مشکل دهیاران این است که دهیاری ها توان برخورد با تخلفات را ندارند.
    وی در خصوص حفظ دهیاران باتجربه و با سابقه در دوره‌های بعدی گفت: دهیار ها می بایست حفظ شوند چون تجربه و دانشی که بدست آورده بودند از سرمایه های مملکت می باشند.
    و ی پیشنهاد داد: از وجود دهیاران با تجربه باید بصورت گردشی در هر دوره در روستاهای دیگر استفاده و بهره گیری شوند.
    هاشمی پور خاطرنشان کرد: تقاضا داریم از زمین آموزش و پرورش بعنوان پارک استفاده شود.

    مدیریت پسماند روستا

    دهیار تالش محله سپس به چگونگی مدیریت پسماند روستا اشاره نمود و افزود: زباله های روستا با یک دستگاه نیسان جمع آوری شده و توسط پیمانکار به محل دفن زباله شهرستان منتقل میشود .

    سخنان مجید محمدزاده ، ربیس شورای اسلامی تالش محله

    محمد زاده، رییس شورای اسلامی روستای تالش محله نیز در ادامه به عمده ترین مشکلات روستا پرداخت و گفت: عدم امنیت شغلی دهیاران و شوراها امروز منجر به عدم رغبت افراد جدید برای نام نویسی شورا شده است.
    وی افزود: شورا بدون هیچ بیمه و مزایایی خدمت می‌کند.
    گزارش: فرداد همت زاده

    طبق قانون مطبوعات کپی برداری جرم است و پیگرد قانونی دارد

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.