جمعه / ۲۷ مهر / ۱۴۰۳
×
مدرن – نوستالژی؛ نمایشگاهی از سه دهه پوشش زنان گیلانی
  • تیر ۲۱, ۱۴۰۲
  • مدرن – نوستالژی؛ نمایشگاهی از سه دهه پوشش زنان گیلانی

    همزمان با هفته عفاف و حجاب نمایشگاه متمایزی با شعار «پای خانواده ایستاده‌ایم» از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان در موزه باستانشناسی(گنجینه رشت) گشایش یافت.

    این نمایشگاه که ترکیبی از لباس های مدرن – نوستالژی بوده ، پوشش زنان گیلانی را در سه دهه گذشته روایت می‌کند که امروز ۲۱ تیر همزمان با هفته عفاف و حجاب تحت عنوان«پای خانواده ایستاده ایم» در موزه باستان شناسی رشت برپا شد .

    مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه رویکرد اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان حمایت از نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های حوزه میراث معنوی است، اظهار کرد: این اداره‌کل در سال جاری بیشترین نمایشگاه و جشنواره فرهنگی را در سطح کشور برگزار کرده است.

    او با بیان اینکه نمایشگاه مدرن – نوستالژی پوشش زنان گیلانی به طراحی و دوخت البسه طی سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۰ می‌پردازد، گفت: این نمایشگاه با همکاری یک آموزشگاه خیاطی برپا شده است.

    مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با اشاره به نمایش ۵۰ دست لباس متعلق به ادوار گذشته گیلان، عنوان کرد: این نمایشگاه نسبت به سایر نمایشگاه‌های مد و لباس استان و کشور بسیار متفاوت است، زیرا تنها به لباس‌های محلی و روستایی نپرداخته و البسه زنان شهری را به نمایش گذاشته است که در دهه های ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۰ در مدارس ، دانشگاه و بازار و میهمانی و… مورد استفاده قرار می‌گرفت.

    جهانی هدف از برگزاری این نمایشگاه را آشنایی جامعه امروز با فرهنگ و سنت گذشته و تلفیق پوشش مدرن و محلی در حوزه تولید لباس دانست و افزود: با مشاهده این لباس‌ها در می‌یابیم که عفاف و حجاب همواره مورد توجه بانوان گیلانی بوده است.

    او با اشاره به صدور ۵۶ مجوز فعالیت در حوزه صنایع دستی و تولید البسه محلی، اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی ما امروز این است تا فرهنگ و سنت گذشته را پاس بداریم و از آن حفاظت کنیم .وی همچنین از آمادگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در برگزاری این نمایشگاه به صورت ملی در موزه ایران باستان خبر داد.

    فخرالسادات هاشمی راد بعنوان مسوول مسئول نمایشگاه پوشش زنان گیلانی در سه دهه گذشته بود که در حوزه دوخت و طراحی لباس ۳۵ سال و درزمینه آموزش خیاطی ۲۲ سال سابقه دارد و بیش از هزار هنرجو را تربیت نموده است.

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.