شنبه , جولای 27 2024
آخرین خبرها
ضرورت آموزش فرهنگ آپارتمان نشینی در کلانشهر ها

ضرورت آموزش فرهنگ آپارتمان نشینی در کلانشهر ها

اختصاصی پایگاه خبری رایان خبر در آموزش های خبرنگاری یاد گرفتیم که فراتر از یک فرد عادی جامعه فکر کنیم و نگاه کنیم و بپردازیم به موضوعات مختلف پیرامون خود که به اصطلاح سوژه خبری یا گزارشی گفته میشود .
خوشبختانه یا متاسفانه در جامعه بشری امروز سوژه های خبری نه تنها کم نیست بلکه آنقدر زیاد است که نمی‌دانیم به کدامشان بپردازیم .
خصوصا در جوامعی که از تراکم جمعیت بالایی برخوردار است
به دلیل تنوع فرهنگی افراد آن جامعه شاهد تنش‌های اجتماعی زیادی هستیم که در نهایت متاسفانه بعضاً به آسیب ها و معضلات اجتماعی، فردی میگردد یا افراد را دچار دوگانگی فرهنگی یا بهتر بگوییم سردرگمی فرهنگی می کند.
این آسیب ها در کلانشهرها و زندگی های آپارتمان نشینی امروزی بیشتر نمود دارد .
مثلاً در شهر بزرگی مثل رشت که افراد گوناگون با فرهنگهای ی مختلف که حداقل از جای جای این استان در کنار هم و در یک ساختمان چند متری که بعضاً هم با راه پله های مشترک و پارکینگ مشترک و در طبقات مختلف بالای سرهم گرد آمده اند با مشاغل مختلف که یکی صبح بیدار است و دیگری شب زنده دار به دلایل مختلف شغلی، فرهنگی ، و تربیتی و ….بنظر می رسد بیش از هر زمان دیگری نیازمند آموزش فرهنگ آپارتمان نشینی است.

ما ایرانیان و خاصه گیلانیان از فرهنگ غنی برخورداریم.
در فرهنگ ایرانی ، اسلامی مان آموزه های زیادی در زمینه های مختلف معرفتی، اجتماعی ، آداب و معاشرت و رفتارهای اجتماعی و اخلاقیات بسیار داریم.
شهر رشت و مردمان با فرهنگش از دیر باز در زمینه های اخلاقی و معاشرت زبانزد خاص و عام بوده و هستند بطوریکه. در زمینه های مختلف فعالیت های فرهنگی، هنری ، اجتماعی همواره شهر اولین ها بوده است .
از تاسیس اولین کتابخانه ی ملی بگیرید تا اولین شهری که دخترانشان روانه مدارس شده اند و حیف است امروز حداقل در چنین شهری شاهد این همه تنش اجتماعی باشیم و ریشه های فرهنگی را اینقدر در این شهر در حال زوال ببینیم .
برای رفع این معضل راه حل های زیادی وجود دارد اولا که ترویج فرهنگ اصیل و پرداختن و احیا ریشه ها و اصالت فرهنگی این مرز و بوم و خاصه این شهر توسط اساتید، علما و ادیبان و هر آن کس که درد فرهنگی این مرز و بوم را دارد که البته خوشبختانه در سالهای اخیر کارهای فرهنگی زیادی انجام گرفته. و یا در حال اجرا است ثانیا ادارات و سازمانهای فرهنگی و واحد‌های فرهنگی شورا و شهرداری با اجرای برنامه ها و همایشها و جشنواره ها و برگزاری کلاسهای عمومی آموزشی جهت فرهنگ سازی عمومی که کمک کند به احیای این ریشه های اصیل فرهنگی ،بومی و اجتماعی ما و همه افراد جامعه و همه کسانی که درد فرهنگ و ادب و هنر دارند بخصوص در میان قشر جوان و نوجوان ،
مطالعه بیشتر آثار فرهنگی و ادبی بزرگان علم و ادب ما همچون کلیات سعدی شیرین سخن و مثنوی معنوی مولانا و دیگر بزرگان و احا دیث ائمه معصومین علیهم السلام که از نظر نگارنده امروز توجه به این آموزه ها بیش از هر زمان تنش های اجتماعی را کاهش داده و به غنای فکری و فرهنگی جامعه خواهد افزود و فرهنگ در کنار هم بودن. را با کمترین تنش را نهادینه خواهد نمود .
به قلم: زهرا رگان/ روزنامه نگار