یکشنبه , شهریور ۱۸ ۱۴۰۳
Breaking News

رییس شورای روستای توستان در تقدیر از عملکرد دهیار :از زمان حضور آقای بیانی شاهد تحولات چشمگیری در توستان هستیم

مسعود بیانی ،دهیار روستای توستان از توابع دهستان بازکیاگوراب بخش مرکزی لاهیجان طی گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ما به بیان مشکلات عمده روستاها پرداخت و گفت:هر دهیاری نقاط ضعف و قوت روستای خود را بهتر می‌شناسد و تشکیل ستاد بحران به مرکزیت دهستان نمی‌تواند کمک چندانی به روستاها کند، واگذاری و تفکیک امور به هر دهیاری راندمان کار را بالاتر برده و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

یکی از عمده‌ترین مسائلی که امروز اکثر روستاها با آن مواجهند, افزایش تعرفه های صدور پروانه های ساختمانی توسط نظام مهندسی می باشد که سبب ساخت و سازهای غیرمجاز و غیرقانونی شده است.دهیار توستان عدم بازنگری طرح هادی در اکثر روستاها را بعد از گذشت ۱۰ سال از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: طرح هادی روستای توستان که مربوط به سال ۸۳ بوده باید در سال ۹۳ بازنگری می‌شد که بعد از پیگیری‌های متعدد در این دوره مطالعات اولیه آن توسط بنیاد مسکن انجام شد اما تهیه نقشه و اجرای طرح مستلزم هزینه ای بالغ بر ۷۰ میلیون تومان است که بنیاد مسکن مدعی است توان تامین بودجه را برای اجرای طرح ندارد.
بیانی در ادامه سخنان خود در خصوص مشکلات توستان به حریم ۲۵ متری معابر اصلی روستا اشاره کرد و گفت: حریم معابر اصلی توستان ۲۵ متر بوده که با پیگیری های مکرر دهیاری در این دوره با استناد به کمیسیون مغایرتها ،اصلاح و تغییر معبر از ۲۵ متر به ۱۵ متر کاهش پیدا کرد.
وی وجود سیم های فرسوده برق و نداشتن آسفالت مناسب در کوچه‌ها و معابر را از دیگر مطالبات مهم اهالی این روستا دانست.
دهیار توستان همچنین ضعف برق، شیب نامناسب شالیزارها ی مکانیزه شده که منجر به عدم آبرسانی به زمین های بالا دست شده و عدم ساماندهی و عدم مدیریت صحیح پسماندهای فاضلاب شهرک صنعتی توستان ( لاهیجان ) را از دیگر مشکلات این روستا عنوان کرد .
وی در خصوص مشکل فاضلاب شهرک صنعتی یادآور شد: با پیگیری‌های بخشداری و روستاهای همجوار در فاز اول اقداماتی برای مدیریت فاضلاب شهرک صنعتی صورت گرفت اما متاسفانه تاکنون به نتایج مطلوبی دست نیافتیم و همچنان تبعات زیست محیطی آن گریبانگیر روستای توستان و دیگر روستاهای همجوار می باشد.
بیانی در ادامه سخنان خود عملکرد دهیاری توستان را در دوره پنجم شورا برشمرد و اظهار داشت: یکی از مهمترین اقدامات دهیاری توستان در دوره اخیر که سبب ارتقاء سطح امنیت اجتماعی روستا می باشد میتوان به موارد زیر اشاره کرد

احداث جایگاه زباله پلی اتیلن و افزایش تعداد ایستگاه‌های جمع‌آوری زباله از ۱۱ عدد ۲۱ عدد، جمع آوری زباله روستا از یک بار در هفته به دو بار در هفته و ارتقاء سطح بهداشت محیط و عوامل دیگری همچون نصب دوربین در معابر اصلی روستا طبق ابلاغیه شورای تامین شهرستان در سال ۹۷ به دهیاری‌ها جهت حفظ امنیت
وی افزود: با حمایت و همدلی اعضای محترم شورا و تلاش , کوشش و تعامل با ادارات مختلف شهرستان کلیه بدهیهای دهیاری توستان را پرداخت نموده ایم و علاوه بر آن کارهای عمرانی از قبیل؛ نصب سطل زباله ,تعویض لامپهای تیرهای برق جهت تامین روشنایی معابر, احداث کانیوو به منظور جمع آوری و هدایت آبهای سطحی در دو نقطه از توستان که در زمان بارندگی مشکلاتی بوجود می‌آورد، لایروبی و زهکشی کانال بزرگ روستا برای اولین‌بار بعد از ۴۰ سال تا ابتدای روستای لاشیدان صورت گرفت.
وی افزود: خط آبی دیگر روستای توستان از مسیر بازکیاگوراب به کماچال آستانه نیز نیازمند لایروبی است که انشاالله با همکاری و هماهنگی اداره آب منطقه‌ای ،مهتدس علیزاده انجام خواهد شد.
بیانی در ادامه به برنامه‌های در حال اجرای دهیاری و شورای توستان اشاره کرد و یکی از بزرگترین دستاوردهای دهیاری و شورای توستان را در دوره پنجم شورا صدور سند روستایی عنوان کرد و افزود: با کمک اعضای محترم شورا تا کمتر از ۲۰ روز دیگر شاهد اهدا سند روستایی به تعدادی از ساکنین روستا خواهیم بود.
وی در این راستا یادآور شد: در ۱۶ سال گذشته هیچ سند روستایی در روستای توستان صادر نشده است .
ببانی خاطرنشان کرد: تعدادی از سند های روستایی( ۹۲ عدد) که در سال ۹۴ نقشه برداری شده بود تا پایان سال جاری صاد خواهد شد.
وی همچنین از نصب ترانس برق و سه کیلومتر کابل خودنگهدار در آینده نزدیک خبر داد و گفت: رفع مشکلاتی همچون رفع کمبود آب آشامیدنی ، تقویت اینترنت و تلفن از طریق تقویت دکل مخابراتی از جمله کارهای انجام شده دیگر در این روستا می باشد.
بیانی درادامه این گفت‌وگو در خصوص جلوگیری از فروش زمین‌های روستا به غیر بومیان به خبرنگار ما گفت: هیچ معامله ای در توستان بدون نظارت دهیاری انجام نمی شود.
وی تعامل خوب شورا و دهیاری و نظارت شدید نسبت به صدور پروانه و خرید و فروش زمین های روستا را از دلایل اصلی عدم فروش زمینهای توستان به غیر بومی ها دانست.

دهیار توستان در پایان سخنان خود ضمن تشکر از اعضای شورای این روستا گفت: شورای توستان شورای سه نفره هستند و آقایان؛ محمد شریفی, غفار عاشوری و رامین خانجانی اعضای محترم شورای پنجم روستای توستان می‌باشند.
محمد شریفی، رئیس شورای توستان نیز در ادامه ضمن قدردانی از زحمات دهیارجوان این روستا گفت: از زمان حضور جناب آقای بیانی به عنوان دهیار توستان شاهد تحولات خوب و اجرای پروژه‌های زیربنایی و عمرانی در سطح روستا بوده ایم که در اینجا جا دارد از ایشان قدردانی نماییم.
وی با بیان اینکه اعضای شورا و دهیاری تعامل خوبی با اهالی و خیرین دارند ،افزود:
دهیاری و شورای اسلامی روستای توستان در دوره پنجم شورا علی‌رغم وجود مشکلات مالی کارهای زیادی انجام داده است که از جمله می‌توان به فنس کشی و محصور کردن زمین ورزشی و بازسازی مساجد و غیره نام برد.
غفار عاشوری، دیگر عضو شورای اسلامی توستان نیز به بیان برخی از مشکلات عدیده این روستا پرداخت و گفت: یکی از بزرگترین مشکل روستای توستان جاده مشترک ورودی شهرک صنعتی لاهیجان و روستای توستان است که با عبور و مرور ماشین‌های سنگین و کامیون‌های حامل بار شهرک، تخریب شده و نیازمند بهسازی و ترمیم می باشد.
وی افزود : زمین‌های مجاورت شهرک صنعتی دارای موقعیت تجاری هستند ولی متاسفانه برای آنها موقعیت تجاری تعریف نشده است.
عاشوری مدیریت فاضلاب در روستاها را یکی از معضلات اخیر در اکثر روستاهای گیلان عنوان کرد و گفت: با توجه به بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی در روستاهای گیلان و گران بودن تخلیه فاضلاب و همچنین مشکلات تخلیه غیرقانونی باید فکری به حال فاضلاب روستایی شود.

گزارش زهرا رگان

Check Also

فرماندار شهرستان لنگرود در نشست مجمع مشورتی شهرداران و روسای شورای های اسلامی شهرهای مراکز شهرستان های گیلان:تاثیرگذاری لنگرود در مباحث سیاسی و اقتصادی/ نقش تاثیرگذار مجمع مشورتی شهرداران و روسای شوراها در چله تمدن سازی

به گزارش پس از باران فرماندار شهرستان لنگرود گفت: در چله تمدن سازی قرار داریم …