یکشنبه , شهریور ۱۸ ۱۴۰۳
Breaking News

مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری گیلان:بهره برداری ۱۶ طرح اشتغال زا در هفته روستا

مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری گیلان:بهره برداری ۱۶ طرح اشتغال زا در هفته روستا

اختصاصی/ زهرا رگان/

مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری گیلان طی گفت و گویی اختصاصی با خبرنگار ما از واریز ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل ارزش افزوده به حساب تعداد ۱۸۶۵ دهیاری استان گیلان خبر داد که در ۵ ماهه نخست سال‌جاری پرداخت شده است .

یاور پیر علایی خاطر نشان کرد:این مبلغ نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

وی افزود: این در حالیست که میزان پرداخت ارزش افزوده به حساب دهیاری های استان در طول سال ۱۴۰۰ – ۲۹۲ میلیارد تومان بوده است.

وی همچنین از واریز مبلغ ۲۶ میلیارد تومان از محل قرارگاه محرومیت زدایی کشور به حساب دهیاری های مناطق محروم استان گیلان خبر داد که به مناسبت هفته روستا همزمان با روستاهای مناطق محروم سراسر کشور به حساب دهیاری های محروم استان گیلان واریز خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری گیلان در ادامه از افتتاح ۱۶ طرح جهاد کشاورزی و گردشگری با مبلغ ۶۱ میلیارد تومان با اشتغالزایی ۱۳۸ نفر در هفته روستا در استان گیلان خبر داد.

پیر علایی در ادامه سخنان خود به برنامه روز روستای امسال اشاره کرد و گفت: استان گیلان تنها استانی بود که به مناسبت روز روستا با ریاست محترم جمهور ویدئو کنفرانس را به صورت اداری برگزار نکرد بلکه در روستای قاسم آباد سفلی چابکسر رودسر با حضور استاندار و برخی از مدیران کل و مردم و روستاییان گرانقدر این برنامه برگزار شد.وی افزود : همزمان با روز روستا در ۱۲ شهرستان استان گیلان ۱۲ نمایشگاه از توانمندی‌های روستاییان برپا گردید که یکی از این نمایشگاهها در قالب۲۶ غرفه که ده شهرستان در آن حضور داشتند ،در روستای قاسم آباد سفلی برپا شد.وی در ادامه مهمترین اقدامات دفتر امور روستایی استانداری گیلان را در ۴ ساله اخیر، نظام‌مند کردن واریزی ها به حساب دهیاری ها عنوان کرد و اظهار داشت: یکی از اقدامات بسیار خوب دفتر امور روستایی استانداری گیلان نظام‌مند کردن واریزی ها به حساب دهیاری ها بوده است.

مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری گیلان با بیان اینکه در خصوص تخلفات ساختمانی در روستاها به شدت برخورد می‌کنیم, افزود: با دهیارانی که در خصوص تخلفات ساختمانی ترک فعل کنند به شدت برخورد می‌شود.

وی یادآور شد: در ۶ ماهه اول سال جاری بالغ بر ۷۲ پرونده کمیته انضباطی دهیاران را مورد بررسی قرار داد ه ایم.مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری گیلان سپس یکی از برنامه‌های مهم دفتر امور روستایی گیلان را برگزاری نمایشگاهی از توانمندی‌ها و دستاوردهای روستاییان عنوان کرد و گفت: مقدمات برپایی چنین نمایشگاهی در سال ۹۷ با ۲۶۰ غرقه انجام شده بود که متاسفانه با اعلام همه گیری کرونا ی سراسری و تعطیلی فعالیت‌های اجتماعی این نمایشگاه برگزار نشد.

وی افزود: در صدد هستیم در سال‌جاری نمایشگاه سراسری و بین المللی از توانمندیهای روستاییان استان گیلان به مرکزیت رشت برگزار نماییم.

پیر علایی در ادامه از حمایت های استاندار گیلان در زمینه مدیریت پسماند تشکر نمود و گفت: در اینجا لازم می بینم که از جناب آقای دکتر عباسی تشکر ویژه نمایم چرا که ایشان در این مدت کوتاه مدیریتشان به اندازه چندین سال در حوزه پسماند کار انجام داده اند هم به لحاظ تامین اعتبارات در این حوزه و هم پیگیری زباله سوز و کود آلی رشت وی افزود: لازم به ذکر است که دفتر امور روستایی استانداری گیلان یک سال و نیم است که در بسیاری از روستاهای استان گیلان طرح تفکیک زباله از مبدا را آغاز نموده است.

وی پایلوت اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا روستاها ی گیلان را روستاهای خشکبیجار عنوان کرد و گفت: هم اکنون در ۱۲ روستای بخش خشکبیجار سطل های زباله به کلی جمع آوری شده است.

مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری گیلان در ادامه بیان داشت: بیش از ۶۰۰ دهیاری در گیلان طرح تفکیک زباله از مبدا را انجام می‌دهند و انشاالله تا پایان سال جاری همه روستاهای ما طرح تفکیک زباله از مبدا را اجرایی خواهند کرد .

وی با بیان این نکته که اگر طرح تفکیک زباله از مبدا در روستاها اجرایی شود ،گفت: ۴۰ درصد از معضل پسماند استان گیلان حل می گردد.

مدیرکل دفتر امور روستایی استان گیلان همچنین در زمینه توسعه گردشگری استان افزود: گیلان با توجه به پتانسیل های موجود می‌تواند به قطب گردشگری کشور تبدیل شود البته این امر مستلزم تعامل دستگاه‌های متولی است.

وی با بیان اینکه اگر زمین برای سرمایه گذاری و اشتغال در نظر گرفته در اصل ضرر نخواهیم کرد، افزود: حمایت از محصولات کشاورزی بومی و همچنین توسعه گردشگری , افزایش نمایشگاههای دائمی روستایی از توانمندی های روستاییان در سراسر استان گیلان از برنامه های مهم پیش روی دفتر امور روستایی استانداری گیلان میباشد.

پیر علایی در خصوص برپایی نمایشگاه های دائمی توانمندی‌های روستاییان استان گفت: انشالله با رایزنی‌های که در آینده نزدیک با فرمانداران محترم شهرستان ها صورت می گیرد در نظر داریم زمینی را برای هر بخش جهت تاسیس بازارچه های دائمی به منظور عرضه محصولات کشاورزی تخصیص دهیم که موجب اشتغالزایی و درآمد پایدار و توسعه گردشگری روستایی میشود.

Check Also

فرماندار شهرستان لنگرود در نشست مجمع مشورتی شهرداران و روسای شورای های اسلامی شهرهای مراکز شهرستان های گیلان:تاثیرگذاری لنگرود در مباحث سیاسی و اقتصادی/ نقش تاثیرگذار مجمع مشورتی شهرداران و روسای شوراها در چله تمدن سازی

به گزارش پس از باران فرماندار شهرستان لنگرود گفت: در چله تمدن سازی قرار داریم …