یکشنبه , شهریور ۱۸ ۱۴۰۳
Breaking News

توسعه گردشگری حلقه مفقوده برنامه‌های راهبردی کاندیداهای مجلس دوازدهم در استان گیلان

به قلم: زهرا رگان/ صنعت گردشگری امروزه بعنوان یکی از صنایع نوین از طریق ایجاد شغل و کسب درآمد صادراتی به یک عامل اصلی پیشرفت کشورها و توسعه زیرساختهای آنها تبدیل شده‌است.

پس از باران/ این صنعت نوین به عنوان یکی از بزرگترین صنایع اقتصادی و موثر در اقتصاد کشور های خاورمیانه و آسیا و آفریقا ایفای نقش می‌کند.
این کشور ها از صنعت گردشگری در عرصه ی جهانی استفاده کرده اند و این بیان این حقیقت است که حتی نسبت به صنعت نفت و گاز به صنعت گردشگری می توان بیشتر ،متکی بود .

کشور ایران بعنوان کشور چهار اقلیم و با تنوع آب و هوایی و قومی و فرهنگی، دارا بودن پشتوانه تمدن و تاریخ کهن ابنیه‌های تاریخی و خرده فرهنگ های متعدد همواره مورد توجه گردشگران زیادی از سراسر دنیاست.

گیلان استانی با جاذبه های گردشگری ویژه :

هر استانی در این سرزمین پهناور جاذبه‌های گردشگری ، طبیعی ،اقلیمی و فرهنگی خودش را دارد و در این میان استان گیلان بعنوان سرزمین حاصلخیز شمالی یکی از استان هایی ست که از جاذبه‌های گردشگری ویژه ای همچون؛ کوه، دریا، رودخانه و ابنیه‌های تاریخی و مردمان باسلیقه و باهوش و مهمان‌نواز همراه با تنوع غذایی ( بیش از 350نوع خوراک براساس آمار اعلام شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی گیلان ) برخوردار است.
گیلان از فرصت‌های سرمایه گذاری خوبی در حوزه گردشگری همچون قرارگیری در منطقه استراتژیک کشورهای حاشیه دریای خزر و اوراسیا برخوردار بوده و وجود کریدور شمال به جنوب و راه آهن و … می‌تواند این استان را به مقصد اصلی گردشگران خارجی نیز تبدیل کند.

*گیلان فرصت‌های سرمایه گذاری خوبی در حوزه گردشگری دارد

-«وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سفر اخیر خود به استان گیلان بر لزوم بسترسازی حوزه گردشگری در استان‌ها تاکید کرد و گفت: گیلان فرصت‌های سرمایه گذاری خوبی در حوزه گردشگری دارد.

عزت الله ضرغامی افزود: میراث فرهنگی تمام همتش را برای فراهم سازی زیرساخت‌های گردشگری به کار گرفته است.
او همچنین مدعی شد:دولت سیزدهم برای بهره مندی از تمامی ظرفیت‌های حوزه گردشگری برنامه دارد.»

حال که وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی مدعیست که نگاه دولت سیزدهم به گردشگری راهبردی و اقتصادمحور است و برای بهره مندی از تمامی ظرفیت‌های حوزه گردشگری برنامه دارد و چالش‌های حوزه گردشگری استان‌ها به جد پیگیری و حل می‌شود وتأمین زیرساخت‌های گردشگری در دورترین نقطه گیلان هم مورد توجه میراث فرهنگ می‌باشد ما را به این وا می دارد که چگونه میتوان از این فرصت طلایی برای توسعه پایدار این استان سرسبز استفاده نمود و نقش مسوولان و دست اندرکاران برای جامه عمل پوشاندن این مهم چبست ؟ آیا طرح توسعه گردشگری در جای جای گیلان مورد عنایت و توجه کاندیداهای مجلس دوازدهم هم مسلاشد یا نه!؟
با نیم نگاهی به گفتمان های کاندیداهای مدعی ورود به بهارستان کاملا این مسأله کاملآ مشخص میشود.

قریب به ۴۰ روز است که به انتخابات مجلس دوازدهم باقی مانده است و کاندیداها در سراسر گیلان از ماهها قبل در نشست ها و دورهمی ها از برنامه‌های خود می‌گویند و چاره ای که میخواهند برای رفع مشکلات فعلی شهرو شهرستان حوزه انتخابیه خود و در نهایت استان گیلان بیاندیشند.
با نیم نگاهی به این گفتمان ها در شهرستان های مختلف گیلان از جمله« شهرستان لنگرود »که یکی از خاستگاه های مهم « توسعه گردشگری» است و همه ی مولفه های این صنعت نوین را دارد، به جرات می توان گفت : «توسعه‌ی گردشگری» بعنوان یکی از شاخص های مهم « توسعه‌ی پایدار» استان گیلان یا جایی در برنامه های راهبردیشان بعنوان راهی جهت برون رفت از وضعیت نابسامان اقتصادی و کاهش بیکاری و تولید اشتغال پایدار متناسب با منطقه این استان ندارد یا جز اهداف مهم آنان متصور نمی‌شود یا اینکه برنامه‌ ی دسته چندمشان است و یا کلا در این خصوص برنامه ی مشخصی ندارند و مثل اکثر برنامه‌های دیگر از« الفاظ کلی و مبهم» استفاده می کنند .

این درحالیست که به اعتقاد کارشناسان ، رونق صنعت گردشگری نه تنها، مهمترین راه برون رفت از بن بست معضلاتی مثل ؛ بیکاری و ارتقای سطح اقتصادی جامعه گیلانی خواهد بود بلکه در حفظ بافت اجتماعی ، فرهنگی ، احیای سنت ها و ماندگاری و جوان سازی جمعیت با توجه به اینکه استان گیلان پیرترین استان کشوراست، تاثیر گذار است.

Check Also

فرماندار شهرستان لنگرود در نشست مجمع مشورتی شهرداران و روسای شورای های اسلامی شهرهای مراکز شهرستان های گیلان:تاثیرگذاری لنگرود در مباحث سیاسی و اقتصادی/ نقش تاثیرگذار مجمع مشورتی شهرداران و روسای شوراها در چله تمدن سازی

به گزارش پس از باران فرماندار شهرستان لنگرود گفت: در چله تمدن سازی قرار داریم …