جمعه , شهریور ۳۰ ۱۴۰۳
Breaking News

اطاقور ،بهشتی که در زیر چتر محرومیت پنهان مانده است

حضور سبز دو مدیر بومی در مسند بخشداری و شهرداری اطاقور نوید آینده ای روشن

شهر من ، اطاقور ،بهشت پنهان گیلان بزرگترین بخش شهرستان لنگرود در شرق استان گیلان است.
این شهر ییلاقی که در منطقه ای کوهپایه ای و سرسبز قرار گرفته به شهرهای زیبای دیگر استان گیلان همچون کومله ، لنگرود ، املش ، رودسر و لاهیجان متصل است . فاصله آن تا دریای خزر حدود ۱۶ کیلومتر می‌باشد.
در این شهر زیبای کوهپایه ای انواع فرآورده های کشاورزی و دامداری همچون عسل، صنایع دستی نظیر دست بافته های گوناگون عرضه میشود.


از جاذبه های گردشگری شهر وبخشم اطاقور همان بس که شاخه ای از شلمان رود از وسط آن می‌گذرد و چشم انداز زیبایی بوجود آورده که در گرمای تابستان خنکای روح بخشی برای مسافران خسته از دود و دم زندگی ماشینی است.
داشتن پارک جنگلی های بی نظیر همچون  پارک جنگلی خرما و پارک جنگلی بلوردکان، چشمه ها، باغات چای و مرکبات، خانه های ویلایی، کلبه های چوبی وقدیمی و از همه مهمتر مردمان پاک نهاد و با صفایش سبب شده که این شهر و بخش رویایی ،سالانه میزبان گردشگران زیادی از داخل و خارج از کشور باشد.
پارک های جنگلی اطاقور
پارک جنگلی خرما در روستای خرما واقع شده است. برای رفتن به پارک جنگلی باید به سمت جاده لیل خرما برویم. مسیر پر پیچ و خمی که جاده آن روح هر رهگذری را می‌نوازد و خستگی از تنش بیرون می‌کند. انگار در تمام فصول سال جلوه ای ازعظمت و زیبایی خدا را به رخ می‌کشد خصوصا در اواخر اردیبهشت که گویا واقعا بهشتی پنهان شده است .
کوه ، رودخانه، شالیزارها، باغات چای و گونه های متنوع درختی همچون درختان توسکا، لرک، انجیلی همگی صحنه های رویایی را در ذهن هر گردشگری به ثبت می رساند.
خرما مخفف “خور” و “مه” است. عده ای بر این باور هستند که خورمه نام خواهر بابک خرمدین بوده است اما سند محکمی برای این مدعا در دست نیست.


خور و مه ، همان است که آفتاب و مهتاب می‌گوییم، و یقینا در این دیار سر سبز و باصفا دست فلک در کار است از مه و خورشید تا تو نانی به دست آوری و به غفلت…»
پارک جنگلی بلوردکان:
پارک جنگلی بلوردکان در روستای لات لیل از توابع بخش اطاقور لنگرود از دیگر پارکهای طبیعی و تفریحی است که به منطقه جنگلی هلودشت هم میرسد و پوشیده از جنگل های توسکا، ممرز، درختان فندق روستایی، باغات چایی  و …. است که از یک طرف هم به رودخانه ای که به املش میرسد منتهی میشود. جاده این پارک جنگلی پر پیچ و خم و بسیار زیبا است. فاصله این منطقه تا شهر لنگرود 40 کیلومتر است.
اما …اما تا اینجا از زیبایی های اطاقور گفتیم، از پتانسلیها و استعدادهای بالقوه و طبیعی وخدادادیش که با اندک توجهی به فرصتی طلایی پیشرفت و توسعه بدل میشود، این منطقه میتواند با ایجاد زیرساختهای توسعه در زمینه گردشگری و توریستی موفق باشد اگر درست عمل شود اگرچه خدمات ارزنده زیادی ازجمله آب رسانی،برق رسانی، گاز رسانی ،ابجاد راههای مواصلاتی در روستاهای دور و صعبالعبور آن را در طول عمر پر برکت نظام جمهوری اسلامی شاهد بوده ایم اما هنوز این بخش وسیع و زیبا با مشکلات عدیده ای مواجه است.

چشمه ساران این منطقه اب رودخانه های شهرهای همجوار را سیراب میکنند اما شالیزارهایش تشنه اند. در فصول بهار و تابستان و رمان کشت برنج مردمان این منطقه نگران کم آبی و تشنگی مزارعشان هستند و در فصول پاییز و زمستان غم طغیان رودخانه و ویرانی ناشی از سیلابهایش را دارند اگر سدی در این بخش احداث شود این مشکل دیگر نخواهد بود.
لزوم استقرار ادارات یکی دیگر ضرورت های اطاقور است به دلیل روستاهای اطاقور به مرکز شهرستا،لنگرود دسترسی روستاییان بالادست به ادارات شهرستان بسیار سخت و بعضاً غیر ممکن است اگرچه در سالهای اخیر با پیگیریهای متعدد شوراها حقی شهر و بخش و شهرداران و بخشداران سنوات گذشته اکثر ادارات مستقر شده اند اما کافی نیست و هنوز تا رسیدن به سر منزل مقصود راه طولانی در پیش است .
این بخش و این شهر نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه و ملی است تا بتواند بر بسیاری از مشکلات خود قایق آید .
چهار بانده شدن راه مواصلاتی کومله به اطاقور از دیگر نیازهای این منطقه توریستی است و چه بسا به دلیل نامناسب بودن جاده اطاقور به کومله هرساله متاسفانه شاهد تصادفاتی هستیم که بعضاً جان عزیرانمان را میگیرد .
حضور دو مسوول و مدیر بومی و دلسوز مهندس صفر شریفی،بخشداربومی و درد آشنا به این منطقه که خود سالها در کسوت شهردار به این منطقه خدمت کرده و هم اکنون نیز بعنوان بخشدار بومی اطاقور تمام دغدغه اش رفع نیازمندیهای اساسی بخش و محرومیت زدایی از چهره های روستاهای زیبای اطاقور است و مهندس احمد کهنسال ،بعنوان شهردار شهر اطاقور که از آغاز خدمتش از نیروهای بومی شهرداری این شهر بوده و تمام مشکلات شهروندان و شهرنشینان و کمبود

اعتبارات شهرداریهای کوچک را میداند به فال نیک میگیریم و امیدواریم حضور سبز این مدیران بومی موجبات ترقی و پیشرفت شهرو بخش توریستی اطاقور را فراهم آورد و گرد محرومیت از چهره شهرو بخش زیبایم اطاقور با همدلی،همراهی و عنایت ویژه مسوولین استانی ،جناب آقای دکتر زارع، استاندار مردمی استانم،نماینده دلسوز مردم لنگرود ،جناب اقای دکتر محمد نژاد، نماینده محترم مردم شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی ،دکترحیدری فرمانداری که آوازه خدمت رسانی اش را در جای جای استان به خاطر داریم برای همیشه رخت بربندد.

به قلم : زهرا رگان ،فرزند اطاقور

Check Also

با معرفی برگزیدگان؛پرونده سیزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان بسته شد

سیزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف به کار خود پایان …