پنجشنبه , شهریور ۲۹ ۱۴۰۳
Breaking News

رشت شهر فعال بازی های بومی محلی

رئیس شورای اسلامی شهر رشت گفت: رشت به لحاظ بازی های بومی محلی از ظرفیت بالایی برخوردار است و می تواند به عنوان شهر فعال بازی های بومی محلی فعالیت داشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری رایان خبر به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شورای شهر رشت محمد حسین واثق کارگرنیا امروز در دیدار با رئیس فدراسیون ورزش های روستایی ، عشایری و بازی های بومی محلی در ساختمان جلسات شورای رشت اظهار کرد: امیدواریم طی مدت زمان حضور رئیس فدراسیون ورزش های روستایی عشایری و بازی های بومی محلی کشور ، اتفاقات خوبی در این حوزه برای استان گیلان و شهر رشت رقم بخورد.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه نسبت به برخی از داشته های این شهر و استان بی توجهی صورت گرفته است افزود: شهر رشت در حوزه ورزش های بومی و محلی از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و حفظ داشته هایی که از نیاکان در این حوزه به ما به ارث رسیده ، یکی از ضروریات است .


کارگرنیا به ورزش های زورخانه ای و پهلوانی اشاره کرد و گفت: خاستگاه این ورزش در ایران است اما متاسفانه آن گونه که نیاز بود ترویج پیدا نکرده و این در حالی است که این ورزش برگرفته از فرهنگ غنی و روحیات و اداب و سنن مردمان این سرزمین است.
رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه برخی از ورزش های بومی محلی رشت و‌ گیلان بدون هیچ گونه هزینه قابل توسعه است افزود: متاسفانه بسیاری از این بازی ها به فراموشی سپرده شده است و این واقعا تاسف برانگیز است.

کارگرنیا با تاکید به حمایت شورا و شهرداری رشت از توسعه ورزش در محلات رشت بالاخص ورزش های بومی محلی بیان کرد: در دیداری که اخیرا با مدیر کل تربیت بدنی گیلان برگزار شد آمادگی شورا و شهرداری رشت را به منظور توسعه ورزش همگانی در سطح پارک های محلات رشت اعلام کردیم و قرار بود یک روز از هفته تحت عنوان ورزش و مدیریت شهری در سطح یکی از پارک های رشت برگزار شود اما با گذشت بیش از دو هفته از طرح و تایید این موضوع تا کنون این اقدامی توسط هیئت ورزش های همگانی انجام نشده است.
وی با اشاره به گسترش ورزش های بومی محلی در رشت گفت: متاسفانه فضا به سمت و سویی می رود که توجه جامعه به ورزش بسیار کم رنگ شده است و بیشتر نوجوانان و جوانان به سمت فضای مجازی روی آورده اند و این مسئله یکی از دلایل اضافه وزن در نسل کوک و نوجوان است.
رئیس شورای اسلامی شهر رشت به ثبت رشت در جمع شهرهای خلاق خوراک یونسکو اشاره کرد و افزود: شهر رشت به لحاظ بازی های بومی محلی نیز از ظرفیت بالایی برخوردار است و به همین علت قابلیت کسب عنوان شهر فعال بازی های بومی محلی را نیز داراست و قصد داریم با پیگیری های سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت و هیئت ورزش های بومی محلی گیلان این مهم تحقق پیدا کند

رئیس فدراسیون ورزش های روستایی عشایری و بازی های بومی محلی کشور نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در استان گیلان و شهر رشت اظهار کرد: امیدواریم اتفاقات مثبتی طی این مدت رقم بخورد.


محمد تقی امیری خراسانی با اشاره به اینکه فدراسیون های روستایی عشایری و بازی های بومی محلی در سطح وزارت و مجلس موضوعات متعددی را در دست بررسی دارد افزود: با رقم خوردن زندگی ماشینی و دیجیتالی بین مردم و ورزش های بومی محلی فاصله فراوانی افتاده است و با توجه به اینکه بالغ بر یکهزار بازی و ورزش بومی و محلی در کشور وجود دارد ، اما در حال حاضر فقط بالغ بر هشتاد بازی محلی در کشور ثبت ملی شده است.

وی به سخنان رهبر معظم انقلاب پیرامون توجه ویژه به بازی های بومی محلی اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب طی دیداری که اخیرا با جمعی از ورزشکاران و قهرمانان داشته اند به توجه بیشتر و گسترش بازی های بومی محلی از جمله چوگان تاکید فراوان داشتند.
رئیس فدراسیون ورزش های روستایی عشایری و بازی های بومی محلی کشور با بیان اینکه برگزاری جشنواره ها می تواند در توسعه چنین بازی هایی بسیار مثمر ثمر باشد تصریح کرد: به دنبال ایجاد ایستگاه های دائمی بازی های بومی محلی در سطح پارک محلات شهرها هستیم و قصد داریم یک روز از هفته را به برگزاری یکی از بازیهای بومی محلی همان خطه اختصاص دهیم.
امیری خراسانی با اشاره به برگزاری برخی از برنامه های ورزشی در محلات توسط سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری های کشور بیان کرد: قصد داریم با همکاری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری های کشور به صورت منظم بازی های بومی محلی را در قالب لیگ برگزار کنیم این یکی دیگر از راه های توسعه ورزش های بومی و محلی است.
وی با بیان اینکه نوجوانان و جوانان فعال در عرصه ورزش تمایل به کسب مدال و شرکت در جشنواره دارند گفت: در این راستا قصد داریم برای نخستین بار نسبت به تشکیل و برگزاری لیگ ورزش های بومی و سنتی در کشور اقدام کنیم.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز در این نشست با گرامیداشت یوم الله سیزده آبان اظهار کرد: توجه به فرهنگ و آداب و رسوم بومی محلی بسیار حائز اهمیت است.
مجید عزیزی با بیان اینکه در دنیای امروزی گرایش نسل نوجوان و جوان بیشتر به سمت فضای مجازی است افزود: با توجه به فاصله ایجاد شده ما بین بازی های بومی محلی و نسل امروز معتقدم می توانیم در قالب نرم افزاری نیز به این مبحث بپردازیم تا زمینه های آشنایی بیشتر نسل امروزی با بازی های بومی محلی فراهم شود.
عضو دیگر شورای رشت نیز در این نشست با اشاره به اینکه باید به اصالت و فرهنگ بومی محلی توجه بیشتری معطوف شود اظهار کرد: بخش قابل توجهی از جوانان به سمت ورزش هایی که خاستگاه آنان کشور های دیگر است گرایش پیدا کرده اند و یا بیشتر وقتشان را در فضای مجازی سپری می کنند.
مسعود عباس نژاد با بیان اینکه برگزاری جشنواره های بومی و محلی مورد حمایت شورا و شهرداری رشت است افزود: با احیای ورزش های بومی محلی می توانیم در اجرای رسالت فرهنگی خودمان نیز موفق باشیم.
وی ورزش های بومی محلی را بر جا مانده از نیاکان دانست و گفت: متاسفانه نسل جدید با این ورزش ها فاصله فراوانی دارد و این یکی از آسیب های جدی محسوب می شود که باید برای رفع آن چاره اندیشی کرد.

سید حسین رضویان رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه ۱۲۰ ورزش محلی در گیلان وجود دارد که از این تعداد مجموع چهار ورزش ثبت ملی شده اند گفت: ورزش های بومی محلی یکی از موهبت ها در دنیای امروز است و پرداخت روشمند به آن موجب توسعه گردشگری می شود و جذب گردشگری در هر شهری انباشت سرمایه اجتماعی و ثروت افزایی را به همراه دارد.


عضو شورای شهر به ورود سی میلیون گردشگر به طور سالیانه به شهر رشت اشاره کرد و گفت: این ارزشمندی و ظرفیت بالقوه در کمتر شهری از ایران وجود دارد که سالیانه پذیرای سی میلیون نفر گردشگر باشد و علاوه بر گردشگران در این شهر با مردمانی روبه رو هستیم که فرهنگ، ذائقه و علاقه شان به چنین موضوعاتی میل فراوان دارد.
رضویان با مخاطب قرار دادن رئیس فدراسیون ورزش های روستایی عشایری و بازی های بومی محلی کشور بیان کرد: خواستارم تا به رشت با این رویکرد که قرار است تعدادی بازی محلی و ورزشی در آن اجرا شود نگاه نکنید بلکه با این دیدگاه به آن بیاندیشیم که این مهم می تواند یک مسئله اشتراکی بین حوزه مدیریت شهری رشت و فدراسیون ورزش های روستایی عشایری و بازی های بومی محلی کشور باشد که ارزش افزوده و افزایش سرمایه اجتماعی را به همراه دارد.

Check Also

تجلیل استاندار از اورژانسی‌های گیلان

استاندار گیلان با حضور در مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان و تقدیم گل …