شنبه , جولای 27 2024
آخرین خبرها
شهرام بحری، دهیارزیباکنار :بازنگری طرح هادی و اصلاح حرایم ، ساماندهی طرح دریا و تعریض پل اصلی عمده ترین مطالبات زیبا کنار است

شهرام بحری، دهیارزیباکنار :بازنگری طرح هادی و اصلاح حرایم ، ساماندهی طرح دریا و تعریض پل اصلی عمده ترین مطالبات زیبا کنار است

زیبا کنار از توابع بخش لشت نشا در ۴۵ کیلومتری شهرستان رشت واقع شده است که از شرق به شهرستان آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر و از غرب به بخش خشکبیجار، از شمال به ساحل دریای خزر و از سمت جنوب نیز به لشت نشا متصل است این روستای بزرگ که مرکز دهستان زیباکنار نیز به شمار می‌رود ،منطقه ای توریستی و گردشگری است که به لحاظ نزدیکی به ساحل دریا و منطقه آزاد انزلی از موقعیت خاص استراتژیکی برخوردار است.

زیباکنار از قدیم الایام به لحاظ موقعیت خاصش مورد توجه همگان و بندرگاه بشمار میرفت و صاحب اسکله بود و به بندر علی آباد معروف بوده است به طوری که اهالی این منطقه هنوز نیز این منطقه را به نام بندر می‌شناسند.
به جهت آشنایی بیشتر با زیبا کنار پای صحبت‌های شهرام بحری که از سال ۹۲(در دوره‌های چهارم و پنجم) به عنوان دهیار در این روستا فعالیت دارد، نشستیم.
دهیار زیبا کنار در آغاز گفت و گو از حمایت‌ . همدلی و همراهی اعضای شورای روستا آقایان: افشین علیزاده ،رئیس شورا، اسماعیل بحری ،محمد لطیفی، اردشیر وجدانی و نیما نصیری تقدیر و تشکر نمود و افزود: زیبا کنار به لحاظ موقعیت استراتژیکی خاصش در سراسرکشور پرآوازه است.
وی اضافه کرد,:زیباکنار با جمعیتی بالغ بر ۳هزار و ۵۰۰ نفر با واقع شدن در کنار ساحل و پارک ملی بوجاق بندر کیاشهر که ۲۰ درصد آن در خاک زیباکنار واقع شده و وجود نیلوفرهای آبی و مرداب زیبایش از موقعیت گردشگری خاصی برخوردار است که با اندک توجهی می تواند به یکی از قطب‌های گردشگری، توریستی استان گیلان تبدیل شود.
بحری با بیان اینکه دهیاری و شورای اسلامی زیباکنار جهت احیای مرداب مذکور آمادگی لازم را دارند، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ما در درازمدت جهت درآمد و ایجاد درآمد پایدار روستایی و توسعه گردشگری احیای مرداب پارک ملی بوجاق که در محدوده زیباکنار واقع شده و ایجاد اسکله‌های تفریحی و نصب پل چوبی در وسط آن و در نهایت ایجاد درآمد پایدار و اشتغال زایی می باشد.
وی اضافه کرد: جهت تحقق این هدف با محیط زیست نیز نامه‌نگاری‌های لازم انجام گرفته و در صورت همکاری و مساعدت این طرح را عملی می کنیم.

دهیار زیباکنار در ادامه سخنان خود به رودخانه اوشمک جنب تالاب مذکور اشاره کرد و گفت: با پمپاژ آب این رودخانه به تالاب به راحتی می توان آن را احیا نمود .

دهیار زیبا کنار در ادامه سخنان خود به لزوم بازنگری طرح هادی در این روستا اشاره نمود و تصریح کرد: زیباکنار جز ۲۸,روستای منفک شده از سازمان منطقه آزاد انزلی می‌باشد و ۱۵ سال است که طرح هادی آن بازنگری نشده است و چون زیر نظر منطقه آزاد بودیم جزو طرح جامع منطقه آزاد هستیم که با منفک شدن از سازمان منطقه آزاد انزلی با مشکلات زیادی بخصوص در زمینه ساخت و ساز مواجه شده‌ایم.
بحری اضافه کرد: دهیاری زیباکنار از منطقه آزاد رضایت کامل داشته و می خواهد که زیر نظر سازمان منطقه آزاد قرار گیرد اما به هر دلیلی اگر دوباره زیر نظر سازمان قرار نگرفتیم ،انتظار داریم که به منظور رفع مشکلات هرچه سریعتر وضعیت ما تعیین و تکلیف شود تا مردم از سردرگمی خارج شوند چرا که عدم بازنگری طرح هادی سبب افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز شده است.

حریم ۱۵ الی ۱۷ و نیم متر و کد شهر برای زیباکنار تعریف شود

بحری سپس یکی دیگر از معضلات زیباکنار را محدوده حرایم وزارت راه عنوان کرد و اظهار داشت: زیباکنار در وزارت کشور دارای کد شهری است پس حرایم ما طبق حرایم تعریف شده شهری باید ۱۵ الی ۱۷ و نیم متر باشد در حالی که وزارت راه حرایم اعلام شده را ۳۷ و نیم متر می داند و این مسئله مشکلات زیادی را برای حالی به خصوص در منطقه تجاری به وجود آورده است.
وی افزود: ۲۰۰ الی ۳۰۰ مغازه در زیباکنار داریم که بر اساس حرایم قانونی سابق ساخته شدند و همه دارای سند مالکیت هستند که امروزه نیازمند نوسازی و بهسازی بوده و متاسفانه به دلیل تعریف حرایم جدید از سوی اداره راه اجازه ساخت و ساز ندارند.
دهیار زیباکنار با بیان اینکه زیباکنار با دارا بودن کد شهری و همچنین به لحاظ دارا بودن موقعیت تاریخی وجود بافت تاریخی و داشتن ابنیه های تاریخی با قدمت بالای صد الی دویست ساله و موقعیت تجاری خواستار بازنگری طرح هادی شد تا حرایم موجود کاهش یابد و اهالی ضرر نکنند و سبب تخریب مغازه آن گردد.

اقدامات عمرانی:
بحری در ادامه این گفت‌وگو به بیان ارائه عملکرد دهیاری و شورای اسلامی زیباکنار در دوره پنجم شورا پرداخت و اظهار داشت: عمده‌ترین اقدامات عمرانی انجام شده در روستای زیبا کنار را می توان به موارد زیر اشاره نمود:
شن ریزی کوچه ها و معابر اصلی با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیون تومان در سال ۹۸-زیرسازی معابر جهت آسفالت به طول ۴ هزار که از سال ۹۵ انجام شده و تاکنون فقط ۴۰۰ متر از آن آسفالت شده است-تامین روشنایی معابر اصلی از طریق خرید لوازم و تجهیزات روشنایی معابر اعم از لامپ و غیره بالغ بر ۵ میلیون تومان-آسفالت ۲ کوچه جمعاً به طول ۲۰۰ متر در سال ۹۹-احداث کانال

جهت هدایت آبهای سطحی در سال ۹۸-لایروبی انهار جهت تامین آب زراعی با متراژ تقریبی ۲ هزار متر از محل اعتبارات آب منطقه‌ای استان-احداث یک باب غسالخانه با همیاری و مشارکت عمومی مردم و دهیاری و شورا در سال ۹۸-بازسازی کتابخانه زیباکنار-بازسازی سد کشاورزی در سال ۹۹-لایروبی آب بندان زیباکنار-بازسازی پارک ورزشی -بازسازی پارک ورزشی-خرید ۷۰ عدد سطل زباله-آسفالت بیش از ۸ هزار متر از معابر روستا در دوره‌های چهارم و پنجم-خرید یک دستگاه ماشین آتش نشانی-احداث خانه هلال-احداث رختکن ورزشی-فنس کشی زمین ورزشی-ایجاد پارک کودک در حاشیه رودخانه-سنگ چین و احداث سرویس بهداشتی و نصب ۱۰ آلاچیق در پارک حاشیه رودخانه-نصب سرعت گیر در چهار نقطه از زیباکنار جهت کاهش آمار تصادفات-توزیع تعداد دو هزار عدد ماسک رایگان در ایام شیوع بیماری کرونا در میان ساکنین-سمپاشی و گندزدایی معابر، کوچه‌ها و اماکن عمومی در ۱۵ مرحله در زمان شیوع بیماری کرونا-اهدای بسته های معیشتی ،حمایتی با کمک خیرین در بین اقشار آسیب‌پذیر-جمع آوری هر روز زباله توسط منطقه آزاد انزلی-نصب ۸۰۰۰ متر کابل خودنگهدار-تعویض و نصب ۵ دستگاه ترانس برق.
بحری در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: زیباکنار با دارابودن بازار هفتگی- ۴ عدد بانک- مطب پزشکی- مرکز بهداشت- هتل های متعدد به مرکزیت دهستان زیباکنار از موقعیت خاصی برخوردار است و نیازمند توجه و عنایت ویژه مسئولین است.
وی ساماندهی ساحل زیبا کنار را یکی از مطالبات و خواسته‌های به حق اهالی این روستا عنوان کرد و افزود: ساماندهی ساحل زیباکنار یکی از خواسته‌های مردم است و با توجه به توریست پذیر بودن این منطقه ساماندهی ساحل از ضرورت‌های به شمار می‌رود و چون تحت نظارت محیط زیست است به مدت ۷ سال هیچگونه اقدامی جهت ساماندهی آن صورت نگرفته است که از مسئولین محترم تقاضا داریم جهت ساماندهی آن دست ما را بگیرند.

دهیار زیباکنار یکی دیگر از معضلات زیباکنار را پل اصلی داخل روستا عنوان کرد و گفت: به علت عرض کم پل اصلی زیباکنار در ساعات پیک ترافیک و حضور مسافران با مشکل ترافیک سنگین مواجه هستیم .
وی تعریض پل اصلی زیباکنار را یکی دیگر از مطالبات مردمی یاد کرد و خواستار حمایت مسئولین و دست‌اندرکاران امور نسبت به حل این معضل شد.

بحری همچنین حضور سگ‌های بلاصاحب و رها شده در ساحل زیبا کنار را از عمده مشکلات دیگر زیبا کنار عنوان کرد و گفت: با توجه به گردشگر پذیر بودن زیباکنار به خصوص ساحل آن حضور سگ‌های بلاصاحب مشکلات امنیتی زیادی برای گردشگران و اهالی به وجود آورده که جمع‌آوری و ساماندهی آنها از ضرورت‌هایی است که نهایت همکاری صمیمانه مسئولان را می‌طلبد.
وی در این زمینه پیشنهاد داد: پارک بوجاق ۴۵ هکتار است اگر دو هکتاراز این پارک به طرح ساماندهی سگها به دهیاری زیباکنار اختصاص داده شود این معضل منطقه به کلی حل خواهد.