دوشنبه / ۳۰ مهر / ۱۴۰۳
×
کرف محله روستایی بدون بیکار
  • دی ۴, ۱۳۹۹
  • در روستای کرف محله به محوریت دهیاری و شورای اسلامی روستا آموزش هایی در راستای اشتغال زایی در رشته‌های تولید گیاهان دارویی و کشت گل گاوزبان گلخانه‌ای به صورت پایلوت برای اولین بار در استان گیلان با حمایت و همکاری ادارات مرتبط و بخشداری و فرمانداری ایجاد شده تا جایی که امروز این روستا به عنوان روستای فاقد بیکار در منطقه شناخته شده است.
    طی گفتگویی با مریم اختیاری، دهیار کرف محله، کارشناس ارشد حقوق خصوصی سعی کردیم تا شما مخاطبین گرامی را با این روستا بیشتر آشنا کنیم و رمز موفقیت این روستا را در رونق اشتغال روستایی جویا شویم.
    دهیار کرف محله در آغاز این گفت‌وگو گفت: آقایان رضا اختیاری، غلامرضا عباسی و ستار نجفی اعضای شورای اسلامی روستای کرف محله هستند که همواره با تعامل و همدلی در کنار دهیاری برای آبادانی و سازندگی روستایشان تلاش می کنند که جا دارد از آنان قدردانی نمایم.
    از مریم اختیاری در خصوص طرح اشتغالزایی روستای کرف محله پرسیدیم که وی افزود:ما بستر را فراهم کردیم تا سازمان فنی و حرفه ای شهرستان املش با ۱۲ جلسه کلاسهای تئوری و ۱۲ جلسه هم به صورت کلاسهای عملی در مسجد صاحب الزمان روستا در زمینه تولید گیاهان دارویی و همچنین کشت گل گاوزبان برگزار نماید.
    وی اضافه کرد: اهالی با شرکت در این جلسات و با اخذ مدارک جداگانه از سازمان، مهارت های لازم در این زمینه ها کسب کردند.
    دهیار کرف محله خاطرنشان کرد: بعد از اخذ مدارک و برگزاری کلاس‌ها این طرح اشتغالزایی را به صندوق کارآفرینی امید معرفی کردیم و بدین وسیله ۳ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح دریافت نموده ایم البته با مشارکت جهاد سازندگی برای صدور مجوزهای گلخانه و مشارکت اداره کار و حمایت‌های فرمانداری و بخشداری که بسیار در این راستا پررنگ بوده وجا دارد از این عزیزان قدردانی نمایم .
    وی تصریح کرد: ۸۰ نفر برای اجرای طرح مذکور شناسایی و معرفی شدند که ۲۸ نفر تا به امروز با مشارکت صندوق کارآفرینی امید مراحل اخذ دریافت وام خود اشتغالی را گذرانده اند.
    از اختیاری در خصوص انگیزه وی در زمینه ایجاد اشتغال پایدار روستایی سوال کردیم که وی در پاسخ گفت: انگیزه اصلی ما جلوگیری از مهاجرت اهالی و کمک به اشتغال افراد بومی و ماندگاری جمعیت روستایی می باشد.
    دهیار کرف محله یادآور شد: این طرح برای اولین بار در قسمت جلگه ای استان گیلان اجرا می شود.
    وی افزود: سال گذشته ۱۷ نفر به صورت پایلوت مراحل دریافت وام های خود اشتغالی را گذراندند و انگیزه ای شدند برای سایرین
    اختیاری در ادامه از برگزاری کلاس‌های آنلاین جهت بازار یابی و فروش محصولات روستای کرف محله در آینده نزدیک خبر داد .
    دهیار کرف محله سپس به مدیریت زباله و پسماند در این روستا اشاره کرد و گفت: دهیاری روستای کرف محله با فرهنگ سازی و برگزاری کلاسهای آموزشی و تشویق اهالی در خصوص تفکیک زباله تر و خشک از مبدا جهت ساماندهی وضعیت زباله روستا تلاش میکند.
    وی افزود: کلاسهای آموزشی و توزیع کرم های ورمی کمپوست بین اهالی یکی از اقدامات دهیاری جهت ساماندهی پسماند روستا بوده که بمنظور تبدیل به کمپوست و کود کشاورزی و کاهش تولید زباله و مدیریت آن انجام شد.
    وی در ادامه این گفت و گو عمده ترین فعالیت های عمرانی انجام شده در دوره پنجم روستای کرف محله را چنین برشمرد :
    اجرای ۹ هزار متر آسفالت در سال اول ، تعویض تیرهای فرسوده و چوبی برق روستا به تعداد ۲۳ عدد واقع در کوچه های روستا، ۱۵۰۰ متر کابل‌کشی به صورت خود نگهدار که قسمتی از عملکرد عمرانی روستا می باشد،تعویض لوله‌های آب شرب با اعتبار ملی
    اختیاری افزود: بخشی از طرح لاینینگ در روستا نیز انجام گرفته و ادامه طرح در مرحله تخصیص اعتبار است.
    وی افزود: تعویض لوله های آب شرب از محل اعتبارات ملی و اجرای ۶۰۰ متر فیبر نوری جهت تقویت مخابرات که به طور کلی حل نشده مخابرات قول همکاری بیشتر داده است از دیگر اقدامات عمرانی در روستای کرف محله می‌باشد.
    اختیاری با بیان اینکه در حال حاضر آب شرب طرف محله از مجتمع پیش بیجار تغذیه می شود ابراز امیدواری کرد که در سال آینده به مجموعه بهشت آباد و صل گردد و ضعف آب آشامیدنی این روستا برطرف شود.
    وی صدور هشتاد و پنج فقره سند روستایی، نصب دوربین های امنیتی در معابر اصلی روستا ،احداث پارک تفریحی و گردشگری به منظور ایجاد فضای نشاط و سرگرمی برای اهالی را که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد، صدور پروانه جهت احداث مسکن محرومین برای تعداد ۵ خانوار از محرومین جهت استفاده از طرح ساخت مسکن محرومین از سوی دهیاری به بنیاد مسکن شهرستان را از برنامه‌های آتی دهیاری و شورای اسلامی کرف محله یاد کرد.
    دهیار کرف محله از همه مسئولین شهرستان املش که در راستای تحقق طرح اشتغالزایی تلاش میکنند، قدر دانی کرد و گفت: در اینجا لازم می‌دانم از روسای محترم ادارات جهاد کشاورزی, صندوق کارآفرینی امید, بنیاد مسکن, ثبت اسناد ،فرماندار محترم, معاونت محترم, و بخشدار محترم و همه کسانی که به نوعی در راستای اجرایی شدن این طرح ما را حمایت کردند، تقدیر و تشکر نمایم.
    اختیاری همچنین یکی از عمده‌ترین مشکلات روستای کرف محله را رانش قسمتی از خیابان اصلی روستا عنوان کرد که نیازمند ۶۵۰ میلیون تومان اعتبار است که به گفته وی نامه‌نگاریها با اداره راه و ترابری جهت رفع این مشکل صورت گرفته است.
    این مسئول محلی از دیگر نیازمندی‌های روستای کرف محله را زهکشی ۳ کیلومتر برای آبیاری اراضی شالیزاری روستا عنوان کرد که تاکنون ۵۰۰ متر از آن انجام شده است.
    روستای کرف محله از شمالی ترین روستاهای املش شمالی در بخش مرکزی شهرستان املش می باشد که دارای ۱۵۳ خانوار و ۴۳۲ نفر به احتساب حدود ۱۵ خانوار به طور شناور می باشد . دهیار کرف محله همچنین در خصوص مدیریت بحران کرونا در این روستا افزود:
    در روزهای ابتدایی انتشار ویروس کوید ۱۹ جهت مقابله با ویروس کرونا
    در روستای کرف محله با همت چند تن ازبانوان روستا اقدام به ایجاد دومین تولیدی ماسک در شهرستان نمودیم که بعداز تولید به همراه مواد ضد عفونی کننده‌ در اختیار اهالی این روستا و روستاهای همجوار قرار گرفت.

    گفتنی است: شغل اصلی مردم آن کشاورزی است که زمینهای شالیزار زیر کشت آن ۸۸ هکتار می‌باشد و برای آبیاری مزارع از سه چاه آب کشاورزی و همچنین آب انهار و رودخانه های بالادست شهرستان استفاده میکند.
    گزارش: فرداد همت زاده

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.