پنجشنبه , شهریور ۲۹ ۱۴۰۳
Breaking News

انتظارات جوانان از وزارت ورزش و جوانان دولت چهاردهم

✍🏻یادداشتی از:علی قیاص وند، مدرس دانشگاه

جوانان؛محور تحقق نظام پیشرفته ی اسلامی
نیروی انسانی مستعد وکارآمد با زیربنای عمیق واصیل ایمانی ودینی؛ مهمترین ظرفیت امیدبخش کشور
(بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری)

با ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان‌ملی‌جوانان، وزارت ورزش‌وجوانان تشکیل شد.

در ساختار جدید معاونت امور جوانان مامور به پیگیری مسائل جوانان و دنبال کردن آنها از نهادهای مسئول و ملزوم به زمینه سازی برای رشداجتماعی و هویتی نسل جوان است.

وظایف معاونت جوانان وزارت ورزش وجوانان را می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

ز- جوان:

به فردی اطلاق می‌شود که در رده سنی مصوب شورای عالی جوانان قرار دارد.

ژ- خانه های جوانان:

مراکزی که برای حفظ و ارتقای هویت دینی، ملی و انقلابی جوانان و مشارکت، تمرین و توانمندسازی اجتماعی و آموزش و مهارت زندگی و نشاط و شادابی جوانان در چهارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد و فعالیت می‌کنند.

س- امور جوانان:

به فعالیت های مربوط به هماهنگی ابعاد هویتی جوانان در عرصه های دینی، انقلابی، ملی، اشتغال، علم و فناوری، جامعه پذیری، خانواده و ازدواج، سرمایه اجتماعی، مسؤولیت پذیری، مشارکت اجتماعی و مسائل نوپدید جوانان اطلاق می‌شود.

عمده ترین مسئله معاونت جوانان در کشور جایگاه این معاونت و لزوم تفکیک آن از وزارت ورزش برای فعالیت مستقل و مؤثر است. بحث اعتبارات حوزه جوانان نیز که به دلیل ادغام با وزارت ورزش به صورت تجمیعی به معاونت جوانان تعلق نمی‌گیرد نیز چالش دیگری است که در روند اجرای برنامه‌ها و اهداف حوزه جوانان مشکل ایجاد می‌کند

در موضوع تسهیلات ازدواج جوانان باید به این نکته اشاره کرد که
نوع تسهیلات پرداختی در حوزه ازدواج نیاز به بازنگری دارد. لذا تسهیلات فعلی تبدیل به تسهیلات بلند مدت و دائمی شود و از صرف موضوع ازدواج به سمت خانواده، فرزندآوری و مشوق‌های مادام العمر سمت و سو گرفت.

مشکل جمعیت نیز که بسیار حیاتی تر از ازدواج و هدف غایی ازدواج نیز همین امر است، به این راحتی سامان پیدا نخواهد کرد مگر اینکه تسهیلات ما در حوزه ازدواج و خانواده، از قالب وام خارج و تبدیل به حمایت‌ها و مشوق‌های دائمی شود.

معاونت جوانان در وزارت ورزش و جوانان در دولت چهاردهم باید :
موضوع مسکن ارزان برای جوانان اعطای تسهیلات مسکن
_ زمین
_ طرح‌های کمک کننده به تأمین مسکن جوانان
اجرای طرح‌هایی برای افزایش اشتغال افزایش زمینه اشتغال زایی برای جوانان
_نظارت جدی به عملکرد سمن‌ها در راستای اشتغال زایی بیشتر
را در دستور کار ویژه خود قرار دهد.

به طورکلی بهتر نظر می‌آید که وزارت ورزش و جوانان دولت چهاردهم بودجه‌ها و اعتبارات هفته و روز ملی ازدواج را به جای صرف در مسیرهای بی نتیجه از جمله برگزاری همایش و کنفرانس، به اجرای طرح‌های تسهیل کننده ازدواج اختصاص داد و همچنین به طور جدی خواستار وضع و اجرای قوانین کمک کننده به جوانان از سوی مجلس داشت.
چرا که لزوم افزایش رغبت به فرزندآوری در زوجین جوان و خانواده سالم از جمله مواردی است که باید اولویت نخست قرار گیرد.

تهیه و تدوین برنامه جامع ساماندهی امور جوانان کشور یکی دیگر از وظایف مهم معاونت جوانان وزارت ورزش وجوانان پیرامون انتظارات جامعه جوان است.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که اگر بدنبال تحول در بخش جوانان هستیم که یکی از متولیان اصلی آن وزارت ورزش وجوانان است باید نگاه ویژه و مستقلی به مقوله جوانان در وزارت و در ادارات کل استان‌ها داشته باشد تا بتواند معاونت جوانان استان‌ها را از بی تحریکی و بی برنامگی خارج کند. توجه مدیران ارشد دولت و وزارت ورزش و جوانان ومشارکت کلیه نهادهای دخیل در امر جوانان می‌تواند زمینه را برای توسعه اهداف و حل معضلات در نقش آفرینی صحیح و با تدوین برنامه جامع در حوزه جوانان شاهد اثرات رشد اقتصادی و اجتماعی در جامعه را بوجود آورد.

Check Also

دومین جشنواره نقاشی تورنگ در شهر لنگرود برگزار شد

پس از باران/ دومین جشنواره استانی نقاشی کودک و نوجوان (تورنگ) لنگرود در حالی درپیاده …