شنبه / ۵ آبان / ۱۴۰۳
×
اولین جشنواره بخش مرکزی لنگرود در روستای دیوشل برگزار شد: جشنواره ای باعطر و طعم نان و  برنج
  • تیر ۲۶, ۱۴۰۲
  • اولین جشنواره بخش مرکزی لنگرود در روستای دیوشل برگزار شد: جشنواره ای باعطر و طعم نان و برنج

    گزارش: فرداد همت زاده/ اولین جشنواره نان برنجی در روستای دیوشل لنگرود برگزار شد.روستاهای گیلان به دلیل دارا بودن موقعیت جغرافیایی، اقلیمی، آب و هوایی از پتانسیل و ظرفیت‌های گردشگری برخوردارند.

    از آنجایی که امروزه صنعت گردشگری یکی از صنایع نوظهور است که منجر به اشتغال زایی پایدار می گردد بنابراین برای جذب گردشگر و معر فی پتانسیل های گردشگری هر منطقه بهانه ای نیاز است.میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان به جهت توسعه این صنعت امسال با برپایی جشنواره های متعدد در سراسر گیلان سعی در معرفی جاذبه های گردشگری مناطق مختلف گیلان. دارد.

    دیوشل لنگرود یکی از روستاهای با قدمت طولانی در گیلان است که هم از نظر طبیعی و هم هنر مردمانش از جاذبه های گردشگری گیلان به شمار میرود . اگر کسی یک بار پایش به لنگرود رسیده باشد، مطمئنا نام لنگرود را در کنار پل خشتی اش با نان برنجی می‌شناسد.

    خاستگاه نان برنجی دیوشل زیباست ، روستایی کوهپایه ای که از سمت لاهیجان بعد از تالش محله بعنوان وردی لنگرود به شمار میرود و از دیرباز مردمان این منطقه در کنار کار کشاورزی نان هنرشان را میخورند، آنان با آرد برنج ،نانی خوش‌مزه می‌پزند که هر مسافری اگر یک بار مزه اش را چشیده باشد،خاطره ای به یاد ماندنی از این روستا خواهد داشت.

    دغدغه مندان این روستا از جمله دهیار جوان و اعضای شورای اسلامی و مسوولین شهرستان لنگرود همچون بخشدار بخش مرکزی و دیگر ادارات مثل فرمانداری و میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی بر آن شدند تا این برند دیوشل را بهتر به همگان بشناسانند .

    از این رو اولین جشنواره نان برنجی را رقم زدند که تا هم فضای مفرح و شادی را برای ارتقا نشاط اجتماعی روستاوندان و مسافران و گردشگران فراهم آورند و هم فرصتی باشد، برای معرفی بیشتر جاذبه‌های گردشگری و فروش محصولات بومی و محلی از جمله نان برنجی…

    گفت و گو با فاطمه نور داد، دهیار روستای دیوشل

    در حاشیه برگزاری آیین اولین جشنواره نان برنجی با «فاطمه نورداد» دهیار جوان و پر تلاش این روستا به گفت و شنود پرداختیم.

    وی در آغاز کلام از فعالیت های مجموعه مدیریت روستای دیوشل قدردانی کرد و همدلی و تعامل شورا و دهیار را عامل اصلی موفقیت این روستا دانست و اعضای شورای دیوشل را افرادی پرتلاش و مطالبه گر دانست و گفت؛ روستای دیوشل با ۵ عضو ؛آقایان: اکبر نیک نژاد دیوشلی،محمود فرهودی ،حامد دارویی دیوشلی و رضا سری و خانم سرهندی از توابع بخش مرکزی شهرستان لنگرود است که بالغ بر ۱۲۰۰ خانوار و بیش از ۳۰۰۰ نفر جمعیت دارد.

    وی با بیان اینکه ۵۰۰ خانوار روستای دیوشل به پخت نان برنجی اشتغال دارند ، گفت : خاستگاه نان برنجی در دیو شل و تالش محله لنگرود است و ما امسال توانستیم اولین جشنواره نان برنجی را در روستای دیوشل برگزار کنیم.

    هدف از برگزاری جشنواره نان برنجی، جذب گردشگر، اشتغال زایی و افزایش درآمد پایدار

    دهیار دیوشل هدف از برگزاری این جشنواره را ایجاد بازارچه سنتی دائمی برای روستاوندان دیوشلی جهت عرضه محصولات محلی از جمله فروش نان برنجی عنوان کرد و گفت: برگزاری این جشنواره با توجه به اینکه روستای دیویشل از پتانسیل گردشگری برخوردار است، سبب جذب گردشگر ، اشتغال زایی و افزایش درآمد پایدار برای روستاوندان خواهد بود.

    وی از دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره از جمله؛ فرمانداری, بخشداری مرکزی لنگرود ,شورای اسلامی و دهیاری روستای دیوشل و همچنین میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان گیلان قدردانی کرد.نورداد تعداد غرفه‌های برپا شده در این جشنواره را ۲۵ غرفه عنوان کرد و گفت: برای اینکه یک روز شاد و به یادماندنی برای روستاوندان و مسافران بوجود آوریم در کنار برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی برنامه‌های متنوع فرهنگی مثل لافن بازی، پخت نان محلی به روش سنتی و قدیمی، اجزای برنامه های فرهنگی و هنری، کمدی و پخش آواها و نواهای محلی و سنتی گیلانی نیز برگزار شد.

    ایجاد بازارچه‌ سنتی دائمی مطالبه اصلی مردم دیوشل

    وی ابراز امیدواری کرد با همکاری و حمایت مسوولان این جشنواره هرساله تداوم داشته باشد و منجر به برپایی و ایجاد بازارچه دائمی سنتی در دیوشل شود.

    او یکی از دغدغه های مردم این منطقه را ایجاد بازارچه دائمی سنتی جهت عرضه محصولات محلی از جمله نان برنجی عنوان کرد و گفت؛ با ایجاد بازارچه دائمی مردم این منطقه برای فروش نان محلی مجبور نیستند به بازارهای استان بروند.

    دهیار دیوشل گفت: ما برای تاسیس این بازارچه بسیار تلاش کرده ایم و راهها را رفته ایم فقط منتظر نگاه مثبت مسوولین هستیم تا مجوز احداث آن را صادر کنند و با یاری خداوند تا پایان سال شاهد افتتاح و راه اندازی آن در روستایشان باشیم.

    وی خاطرنشان کرد: زیر ساخت های لازم برای توسعه گردشگری در این روستا فراهم است اگر به ما مجوز دهند، راهها را تعریض میکنیم و برق مجل ایجاد بازارچه را تامین خواهیم کرد. نورداد همچنین از همراهی و مشارکت عمومی مردم دیوشل تقدیر و تشکر کرد.

    دهیار روستای دیوشل یادآور شد: دامداری ، برنجکاری و چایکاری شغل اصلی مردم این روستا است که علاوه بر آن مردم این منطقه به پخت نان برنجی وصنایع دستی، فرش بافی، گلیم بافی ، تسمه بافی و چرم بافی نیز مشغولند.

    بخشدار مرکزی لنگرود: بخشدار مرکزی لنگرود نیز افزود: با با توجه به اینکه روستای دیوشل و تالش محله خاستگاه تولید نان برنجی هستند برای معرفی بیشتر این برند ، اولین جشنواره نان برنجی در روستای دیوشل برگزار شد. سعید قسمت پور خاطرنشان کرد: هدف اصلی برگزاری این جشنواره معرفی این محصول و به دنبال آن ثبت ملی آن می‌باشد.

    برگزاری جشنواره ها فرصتی برای رونق گردشگری ، افزایش درآمد و نشاط اجتماعی

    وی افزود: برگزاری چنین جشنواره‌هایی علاوه بر اینکه موجب ترویج و گسترش گردشگری می‌شود می‌تواند محصولات آن منطقه و روستا را نیز معرفی کند که سبب درآمدزایی پایدار روستایی شود.

    بخشدار لنگرود خاطر نشان کرد: در سال‌های آینده جدیت بیشتری برای برگزاری جشنواره‌ها در بخش مرکزی لنگرود خواهد شد چرا که معتقدیم برگزاری جشنواره ها فرصتی است برای رونق گردشگری ، افزایش درآمد و نشاط اجتماعی بخش مرکزی شهرستان لنگرود با بیش از ۱۸ هزار نفر جمعیت ۴۵ روستا دارد و جشنواره نان برنجی اولین جشنواره در بخش مرکزی لنگرود بود .

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.